NASA hodlá vyslat sondu pátrající po stopách života. Start plánuje na rok 2069

– Londýn

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) by chtěl v roce 2069 vyslat do mezihvězdného prostoru automatickou sondu, která by hledala stopy života. Měla by zamířit k nejbližšímu hvězdnému systému Alfa Centauri. Plánuje se to jako součást oslav 100 let výročí prvního letu člověka na Měsíc. Uvedl to britský vědecký časopis The New Scientist.

Foto: European Southern Observatory

Sonda by měla zamířit k nejbližšímu hvězdnému systému Alfa Centauri.

Projekt je podle časopisu nový a ještě nemá ani jméno. Většina technologií, které by využíval, dnes ani neexistuje. Sonda by měla zamířit k systému Alfa Centauri rychlostí, která by se měla přiblížit desetině rychlosti světla.

Předmětem jejího zájmu by měla být exoplaneta, tedy planeta obíhající kolem své hvězdy mimo naši sluneční soustavu, která je od Země vzdálená 4,4 světelného roku. Pokud se podaří předpokládané rychlosti dosáhnout, doletí sonda ke svému cíli v roce 2113, tedy 44 let po startu.

Podle Anthonyho Freemana z laboratoří NASA v kalifornské Pasadeně jsou zatím představy o projektu mlhavé. „Do roku 2069 je ale ještě daleko,” řekl britskému časopisu. Bude tedy nepochybně zajímavé, jak se vše bude dále vyvíjet.

Vesmírná agentura se nicméně může pochlubit i jedním aktuálním úspěchem. Novým objevem doplnila osmou planetu do systému Kepler 90, což je vesmírná soustava vzdálená asi 2,5 tisíce světelných let od Země. Soustava se značně podobá té naší. [celá zpráva]