Historickou misi v kluzáku Perlan II odstartovali pilot Jim Payne s kopilotem Morganem Sandercockem z mezinárodního letiště Comandante Armando Tola v El Calafate v Argentině.

Pilot Jim Payne s kopilotem Morganem Sandercockem

Pilot Jim Payne s kopilotem Morganem Sandercockem

FOTO: Airbus

Do takové výšky stroj dostali díky stratosférickým horským vlnám. Jde o stoupající vzdušné proudy, které polární vír pohání ještě výš, několikrát ročně se tak na několika místech na Zemi dotknou až stratosféry.

Perlan II překonal rekord Perlanu I

„Slavíme vítězství v oblasti leteckých inovací a vědeckých objevů. Naše cíle jsou ale ještě výš, budeme pokračovat ve vědeckých experimentech při zkoumání tajemství stratosféry. Zapsali jsme se do historie, ale učení teprve začalo,“ konstatoval Ed Warnock, ředitel projektu Perlan.

Perlan II na přistávací dráze v Patagonii v Argentině

Perlan II na přistávací dráze v Patagonii v Argentině

FOTO: Airbus

Perlan II

Perlan II

FOTO: Airbus

„S každým dalším milníkem v projektu Airbus Perlan Mission II se učíme, jak létat lépe, rychleji a čistěji. Ale zjistili jsme také, že letectví nás stále umí překvapovat. Nacházíme nové hranice, které je třeba pokořit,“ uvedl Tom Enders, generální ředitel společnosti Airbus.

Předchozí světový rekord drží Perlan I, který v roce 2006 dostali zakladatel projektu Einar Enevoldson a hlavní sponzor Steve Fossett do výšky 50 727 stop (zhruba 15 460 metrů). Fossett zahynul roku 2007 při letu nad Nevadskou pouští v USA.

Perlan II

Perlan II

FOTO: Airbus

Perlan II

Perlan II

FOTO: Airbus

Překonat všechna letadla

Bezmotorové letadlo se snaží ještě více přiblížit okraji vesmíru. Za hranici vesmíru se sice považuje až výška 100 kilometrů, každé „nepatrné“ přiblížení je ale velkým úspěchem.

Cílem projektu Perlan je dosáhnout 90 tisíc stop, tedy více než 27 kilometrů. Šlo by pak o rekord pro jakýkoli stroj na křídlech, s motorem nebo bez.

Perlan II v rekordní výšce téměř 16 kilometrů

Perlan II v rekordní výšce téměř 16 kilometrů

FOTO: Airbus