Astronomové objevili planety podobné Zemi

Pouhých 40 světelných let od Slunce objevili astronomové soustavu nejméně sedmi planet obíhajících kolem červeného trpaslíka. Tyto extrasolární planety jsou nejen velikostí srovnatelné se Zemí, ale tři z nich také leží v tzv. obyvatelné zóně. To znamená, že by se na nich mohla nacházet voda a snad i život. O objevu informovaly Evropská jižní observatoř, jejímž členem je i ČR, a americká agentura NASA.

Astronomové objevili ve vesmíru planety s podobnými podmínkami jako na ZemiVideo: NASA

Příslušný článek se objevil ve vědeckém časopise Science. „Je to úžasný planetární systém – nejen tím, kolik planet jsme v něm našli, ale hlavně proto, že jsou všechny překvapivě podobné Zemi,“ neskrýval nadšení hlavní autor článku Michaël Gillon z výzkumného střediska STAR při univerzitě v Lutychu.

„Tolik malých planet kolem takto malé hvězdy bylo objeveno poprvé,“ řekl Novinkám Petr Kabáth se Stelárního oddělení Astronomického ústavu Akademie věd ČR. Objev je podle jeho slov významný tím, že potvrzuje existenci takových soustav. „V podstatě to je důkaz toho, že existují systémy, kde je hodně planet a jsou to dost malé, Zemi podobné planety,“ poznamenal.

Foto: NASA/JPL-Caltech, ČTK/AP

Planetární systém Trappist

Vědci soustavu objevili s využitím vesmírných i pozemních přístrojů včetně dalekohledu Trappist v chilské observatoři La Silla. Odtud chladného trpaslíka pojmenovali Trappist-1 a planety, které kolem něj obíhají, označili podle vzdálenosti od mateřské hvězdy jako Trappist - 1b, c, d, e, f, g, h.

Jako na Zemi

Jedná se sice o mimořádně chladného trpaslíka, ale planety kolem něj obíhají na blízkých drahách, mnohem menších, než je oběžná dráha Slunci nejbližší planety Merkur. Proto je naděje, že by na jejich povrchu mohla být voda v kapalném stavu.

Šest z nich je velikostí a teplotami na povrchu srovnatelných se Zemí - planety Trappist -1c, d a f dostávají od své hvězdy podobné množství energie jako Venuše, Země a Mars. Tímto se jedná o systém s dosud nejvyšším počtem planet podobných té naší, a současně o nejvíce planet, na jejichž povrchu by mohla být voda.

Foto: ESO

Planety obíhají v blízkosti červeného trpaslíka, a proto by na nich mohla být voda a život.

Jejich mateřská hvězda Trappist-1 je přitom jen drobnou stálicí, upozornili astronomové. Její hmotnost se rovná pouhým osmi procentům hmotnosti Slunce a velikostí trpaslík sotva převyšuje planetu Jupiter. „Proto je - i přes svou relativní blízkost - na obloze jen velmi slabou hvězdičkou, která leží v souhvězdí Vodnáře,“ podotkli výzkumníci ve své zprávě.

Podle Kabátha by vědcům k bližšímu poznání těchto extrasolárních planet a jejich atmosfér mohl dopomoci připravovaný teleskop Jamese Webba, který má v budoucnu nahradit Hubbleův teleskop.