Hlavní obsah

Jednotné přijímačky na SŠ mohou podle odborníků představovat riziko

Novinky,

Letos na jaře se spouští povinné jednotné přijímací zkoušky na střední školy. Testy z matematiky a českého jazyka bude připravovat a opravovat společnost Cermat. Vzdělávací organizace EDUin, s přispěním nezávislých odborníků v oblasti vzdělávací politiky a poradenské společnosti PwC, připravila analýzu věnující se stavu a vývoji vzdělávacího systému. Podle nich u jednotných přijímaček stejně jako u státních maturit chyběla při jejich zavádění analýza dopadu do systému, jejich přínos ke vzdělávání v ČR tak zůstává sporný.

Foto: Pavel Karban, Právo

Ilustrační foto

Článek

Jednotné přijímačky podle společnosti EDUin představují skrytá rizika spočívající v prohloubení socioekonomické nerovnosti v českém vzdělávacím systému a v možném zneužití tohoto nástroje pro účelové směřování uchazečů do nematuritních studijních oborů.

Vzhledem k absenci minimální úrovně pro splnění mohou školy hypoteticky přijímat i ty uchazeče, kteří v testování neuspějí.

Jistým varováním a rovněž ukazatelem nutnosti nepodcenit přípravu může navíc být i skutečnost, že v rámci loňského zkušebního testování propadlo v těchto testech i zhruba pět procent obvyklých jedničkářů, jak zaznělo na čtvrteční tiskové konferenci na půdě ministerstva školství. [celá zpráva]

EDUin přináší předpověď dopadu jednotných přijímaček do systému:

  • Nelze očekávat, že by se nějak významně promítly do přijímání na střední školy: ačkoliv musejí ředitelé brát v úvahu výsledky plošných testů a dát jim v kritériích pro přijetí váhu minimálně 60 procent, vzhledem k absenci minimální úrovně pro splnění mohou školy hypoteticky přijímat i ty uchazeče, kteří v testování neuspějí.
  • Přijímací zkoušky přesto budou mít vliv, paradoxně však ne na akt přijímání na střední školy, ale na výuku na základních školách. Dle zkušeností ze zahraničí i z minulosti se bude výuka v ZŠ v klíčových předmětech (český jazyk, matematika) orientovat zejména na přípravu na přijímací testy.
  • Přijímací zkoušky nepřímo ovlivní vzdělávání cca 30 procent žáků, kteří se na maturitní obory hlásit nebudou, ale octnou se tak mimo zájem škol.
  • Hrozba přijímacích zkoušek zvýší tlak zejména na ty rodiče, kteří mají ekonomické problémy a nemohou svým dětem dopřát extra přípravu. U některých rodičů to může vést k tomu, že svým dětem budou doporučovat nematuritní obory, které nepředstavují překážku v podobě přijímacích zkoušek.
  • Může docházet k tomu, že na úrovni zřizovatelů středních škol budou vydávána „nezávazná doporučení” školám k tomu, aby stanovily minimální úroveň splnění požadavků v plošných testech.

Redukce učiva na to testované

Ministerstvo školství by tak mělo podle EDUinu po prvním roce povinných přijímacích zkoušek vyhodnotit jejich dopad, rodiče by měli být pravdivě informováni o podmínkách přijímacích zkoušek a o reálných bariérách, které představují, aby nedocházelo k unáhleným rozhodnutím.

Rovněž je podle odborníků třeba pozorně sledovat, zda nedochází k nastavování umělých bariér v podobě minimálních požadavků na výsledky plošných testů na základě nezávazných doporučení ze strany zřizovatelů.

„Přijímací zkoušky budou mít vliv na reálné kurikulum," tvrdí expertní oponent Auditu EDUinu a výzkumník Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Vychází z vlastní zkušenosti učitele češtiny na ZŠ, který zažil jednotné přijímací zkoušky.

„K redukci učiva výrazně docházelo, pochopitelně neoficiálně, výuka u žáků hlásících se na maturitní obory se soustředila na testované učivo. Přijímací zkoušky jako nástroj regulace nemohou vést k vyšší kvalitě vzdělávání ani směřování k strukturálně žádoucím druhům a typů vzděláván,“ uzavřel.

Reklama

Související články

Výběr vhodné střední školy není snadný

Do konce února se podávají přihlášky na střední školy. Mnozí zájemci si stále nejsou jistí, jakou vybrat. Přijímačky na střední se přitom doporučuje...

Výběr článků

Načítám