Čeští fyzici sklidili úspěch ve výzkumu nanokrystalů

Praha

Čeští vědci z Fyzikálního ústavu Akademie věd (FZÚ AV ČR) vyvinuli novou metodu, která umí určit polohu nejlehčích atomů v nejmenších krystalech. Jako první na světě dosáhli takové přesnosti, že mohou v nanokrystalech najít i atomy vodíku. Spolehlivost metody popsali ve vědecké práci, která vyšla v prestižním časopise Science. Jak uvedl fyzik Lukáš Palatinus, svým výzkumem, který trval sedm let, pomohli rozvoji krystalografie.

Foto: FZÚ AV ČR

Struktura formy hydratovaného hlinitofosforečnanu kobaltnatého s diferenčním elektrostatickým potenciálem znázorněným pomocí šedých a žlutých isopovrchů. Maxima v elektrostatickém potenciálu odpovídají pozicím vodíkových atomů ve struktuře.

„Krystalografie je zásadní obor pro řadu dalších vědních oborů jako chemie nebo vývoj nových materiálů. Vyvinuli jsme metodu, která krystalografii posouvá dál a která umožňuje dělat to, co do té doby nešlo,“ řekl Palatinus.

Rozvoj farmacie či materiálového inženýrství

Převážná část výzkumu, tedy vývoj metody a softwaru, se uskutečnila v Praze, na druhé části se podíleli i francouzští vědci z tamního národního výzkumného centra CNRS v Caen.

Lukáš Palatinus, FZÚ AV ČR

Metoda podle autorů může přispět k širokému použití krystalografie v přírodních vědách a rozvoji celé řady vědních oborů, jako je například materiálové inženýrství, organická i anorganická chemie, farmacie či molekulární biologie. Analýza nanokrystalů je důležitá ale i v leteckém průmyslu při zkoumání nových materiálů.

Atomy vědci hledají tak, že v elektronovém mikroskopu nechají v krystalech rozptylovat elektrony. Rozptyl měří a výsledná data počítačově zpracují.

„Není to tak, že bychom atomy přímo viděli. Ani ty nejlepší mikroskopy dnes nedokážou takovéto detaily vidět přímo,“ vysvětlil fyzik.

Vylepšení výpočetních postupů

„Náš zásadní přínos nebyl tak moc v experimentální části, tedy sběru dat, ale právě ve výpočetních postupech, které jsme vylepšili natolik, abychom z toho dokázali dostat informaci,“ dodal Palatinus.

S nedostatkem poznatků se doposud potýkají odvětví, která například vyvíjejí léky

Přestože se obor strukturní krystalografie v minulém století bouřlivě rozvíjel, stále v něm podle vědců zůstaly nedořešené problémy. Jedním z nich je právě spolehlivá strukturní analýza krystalů o rozměrech kolem jednoho mikrometru a menších.

S nedostatkem poznatků se doposud potýkají odvětví, která například vytvářejí nové materiály, vyvíjejí léky, nebo i geovědy, kde zajímavé materiály netvoří dostatečně velké krystaly.