Článek
Česká obchodní inspekce (ČOI) v uvedeném kvartále uložila řetězcům pravomocně šestnáct pokut za skoro devět milionů korun.
Billa v čele žebříčku hříšníků obdržela šest pokut dohromady za více než pět milionů korun. Následuje Kaufland se dvěma pokutami za celkem 1,4 milionu. Albertu a Penny Market vyměřili inspektoři sankce ve výši jednoho milionu korun.
S drobnějšími pokutami za desítky až stovky tisíc tentokrát vyvázly Lidl, Tesco a Globus.
Uložené pokuty jsou vyšší než ve druhém čtvrtletí, kdy v úhrnu činily 4,4 milionu korun. Nedosahují však rekordní výše z počátku tohoto roku, kdy se šplhaly k 21 milionům.
Billa se na čele ocitla podruhé za sebou, naposledy platila tři miliony.
„Případy se týkaly zejména nepřesné komunikace cen a problematiky regulace slev a dosavadní výkladové praxe zákona o ochraně spotřebitele kontrolními orgány. Na nápravných opatřeních pracujeme, tak aby se případy neobjevovaly, nicméně tato problematika je ve své interpretaci velmi složitá,“ uvedla k uložené pokutě mluvčí Billy Dana Bratánková.
Nesprávný způsob výpočtu slevy z ceny výrobku je podle mluvčího inspekce Františka Kotrby dlouhodobě nejčastějším prohřeškem souvisejícím s cenovými akcemi.
„Nebo se jedná o neuvedení nejnižší ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době třicet dnů před poskytnutím slevy,“ sdělil Novinkám.
Pravomocně uložené sankce obchodním řetězcům ve 3. čtvrtletí 2025: |
---|
Billa: šest pokut v celkové výši 5 050 000 Kč |
Kaufland: dvě pokuty v celkové výši 1 400 000 Kč |
Albert: dvě pokuty v celkové výši 1 000 000 Kč |
Penny Market: jedna pokuta ve výši 1 000 000 Kč |
Lidl: jedna pokuta ve výši 280 000 Kč |
Tesco: tři pokuty v celkové výši 60 000 Kč |
Globus: jedna pokuta ve výši 30 000 Kč |
Celkem šestnáct pokut za 8 820 000 Kč |
Zdroj: Česká obchodní inspekce |
Dalším častým zjištěním bylo podle Kotrby užití nekalých obchodních praktik, které mohou uvést spotřebitele v omyl ohledně ceny nebo způsobu jejího výpočtu.
Zjednodušeně řečeno, takové praktiky svádějí zákazníka k tomu, koupit i zboží, jež by jinak nekoupil.
Nejnovější výměr pokut ukazuje, že některé obchody nadále nedodržují důsledně pravidla nebo přímo matou zákazníky falešnými slevami. A to i přesto, že v zákoně jsou u pravidel slev a jejich výkladu různé mezery, které se obchody naučily využívat, takže namísto označení „Sleva“ například používají slogany typu „Naše cena“.
Nejen slevy
Uložené pokuty se netýkají výhradně slev, nýbrž i dalších porušení pravidel, například prodeje alkoholu nezletilým. To je nyní případ milionové pokuty pro Penny Market.
„Jako společnost provozující nejširší maloobchodní síť prodejen důsledně dbáme na dodržování ověřování věku při prodeji alkoholu a tabákových výrobků,“ reagovala pro Novinky mediální zástupkyně Penny Marketu Martina Dvořáková.
Připustila, že ve výjimečných případech „může dojít k individuálnímu pochybení ze strany jednotlivce“. „Při zjištění takové situace okamžitě přijímáme nápravná opatření,“ dodala Dvořáková.
V oblasti slev se konkrétně řetězec Penny, který byl na počátku roku nejvíce pokutovaným řetězcem, polepšil.