„Domníváme se, že rekreační letectví může být odrazovým můstkem pro novou elektrickou revoluci," cituje BBC Martina Henze, který se na projektu podílel.

Stroj i na dálkové ovládání

Vynález studentů Singapurské národní univerzity může být nazýván osobním dopravním dronem, byť rozhodně nikoli neviditelným, což je úkolem těch miniaturních, sloužících ke sledování. Jako dron je částečně autonomní.

Jde o velmi malé, čtyřiadvaceti rotory poháněné letadlo, které může ovládat jak sám řidič (lépe řečeno pilot) a cestující v jedné osobě, tak i člověk ze země. To může zajistit i bezpečné přistání v případě potíží.

Pasažér je zavěšen pod šestiúhelníkovým rámem. Konstrukce je vyrobena z hliníku, karbonu a kevlaru. Aby bylo přistávání příjemnější, na nohách má stroj nafukovací míče.

Zatím letí jen několik minut

Předběžné testy se sice nekonaly ve venkovním prostředí, navíc byly časově omezeny, přesto ukázaly značný potenciál. Jde prozatím jen o zkušební prototyp, jehož praktickou využitelnost ukáže jednak technologický vývoj, jednak čas - a také postoj společnosti.

Vznášedlo je prozatím schopné letět s člověkem o hmotnosti 70 kilogramů po dobu pěti minut. V tuto chvíli je tedy nepravděpodobné, aby se tím většina lidí dopravovala například do práce. Autoři projektu ale vysvětlují, že v tomto stádiu vidí svou práci spíše jako zábavu.

V době, kdy bezpilotní letouny lidem pomáhají v nejrůznějších oblastech, od pátrání přes záchranné mise až po doručování pošty, je snaha sestrojit dron, schopný přepravit člověka, dalším logickým krokem.

„Snowstorm je náš první krok. Myslíme si, že značná část lidí pracujících s ultralehkými letadly přejde v řádu několika let na elektrický pohon,“ pokračoval Henz s tím, že se podařilo sehnat finance na vylepšenou verzi stroje. Dodal, že vylepšenou „Sněhovou bouři“ čeká několik zkoušek během května.

Bylo by to vůbec legální?

S podobným experimentem přišla čínská společnost Ehang. Jejich dron je určen na přepravu cestujícího až do vzdálenosti zhruba 16 kilometrů či po dobu 23 minut.

Než by se však něco takového mohlo stát běžnou realitou, bylo by nutné vyřešit množství komplikací. Ovládání by muselo být maximálně zjednodušeno, aby to zvládl i letecký amatér, vznášedlo by muselo projít přísnými bezpečnostními kontrolami. Ve Spojených státech by to navíc bylo nezákonné.

Snowstorm vyvíjelo osm studentů jeden rok v rámci školního programu, který je vedl ke studiu, navrhování a konstrukci volnočasového dopravního prostředku.