Sonda zachytila záhadný objekt na Saturnově měsíci

Novinky, zgl

Záhadný objekt odhalili astronomové na největší přirozené družici Saturnu. Vesmírná sonda Cassini zachytila na povrchu měsíce Titanu přechodný útvar, který dostal název Magický ostrov. Kde se tento objekt vzal, zatím vědci s jistotou říci nedokážou.

BEZ KOMENTÁŘE: Vědci objevili na Saturnově měsíci Titanu Magický ostrovVideo: NASA

Nepravidelná skvrna se objevila v jezeře Ligeia Mare, tedy v druhém největším moři na tomto měsíci. Ten přitom na předchozích snímcích Titanu, které byly pořízeny zhruba před rokem, nebyl. Teorií o vzniku Magického ostrova je hned několik.

Podle Jasona Hofgartnera, který zkoumání Saturnu zasvětil postgraduální studium na Cornell University v New Yorku, mohl být tento jev způsoben přirozeným oteplováním. To by naznačovalo, že na Titanu se střídají roční období podobně jako na Zemi.

Foto: NASA

Snímek jezera Ligeia Mare z loňského roku

Foto: NASA

Letos sonda Cassini zachytila nový objekt

Ligeia Mare by tak na oteplování reagovala stejně jako naše řeky, hladina by jednoduše klesla. Je však nutné si uvědomit, že teplotní rozdíly na Titanu jsou výrazně nižší než na Zemi, protože tato přirozená družice Saturnu je od Slunce desetkrát dále než naše planeta. Teploty se zde pohybují okolo -180 °C a rozdíl mezi létem a zimou by měl tvořit maximálně deset stupňů.

Další teorie počítá s tím, že vesmírná sonda Cassini zachytila jen reakci vody na velké větry, které sužují severní polokouli měsíce. Jednoduše se na vodní hladině vytvářejí podobné duny, jaké kreslí vítr na Zemi do písku. Větry jsou podle astronomů na Titanu tak silné, že odpovídají hurikánům na Zemi.

Úkaz by ale mohly mít na svědomí také plyny, které se derou na povrch ze dna Ligeia Mare. Čeření hladiny bublinkami pak mohou na snímku skutečně připomínat ostrov. Stejně tak ale mohl být objekt vytvořen usazeninami, které se na jezeře vyskytují.

Na bádání mají vědci tři roky

Co Magický ostrov způsobilo, by měli astronomové zjistit v průběhu následujících tří let. Sluneční svit, který dopadá na severní polokouli Titanu, totiž od roku 2009 neustále sílí. Vrchol by měl nastat v roce 2017.

V roce 2004, kdy sonda Cassini k Saturnu dorazila, zastírala severní hemisféru měsíce tma.

Planeta Saturn má 62 dosud známých měsíců, Titan je největším z nich a druhým největším v naší planetární soustavě. Prvenství patří Ganymedu, který obíhá Jupiter. Kromě Země je Titan jediným objektem ve sluneční soustavě, na jehož povrchu se nacházejí jezera, řeky a dokonce i malá moře.