Podivný zvuk byl během let zaznamenán mnohokrát v okolí Antarktidy a ve vodách na západě Austrálie. Jeho původ se nedařilo rozluštit, jen se spekulovalo o všem možném od ryb až po lodě.

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Vědci teď uvedli, že záhadě přišli na kloub a že mají v rukou přesvědčivé důkazy. Zvuk podle nich vydávají plejtváci malí (Balaeonptera acutorostrata). Výsledky svého zkoumání publikovali ve vědeckém magazínu Biology Letters.

V roce 2013 byla připojena na dva tyto kytovce nahrávací zařízení, která zachytila zmíněné podivné zvuky.

„Jednalo se buď o zvíře nesoucí zařízení, nebo o blízko se nacházející zvíře stejného druhu,“ uvedla vedoucí výzkumu Denise Rischová z výzkumné organizace Northeast Fisheries Science Center v americkém státě Massachusetts.

Ví se o nich málo

Vědci zatím nevědí, za jakých okolností velryby tento zvuk vydávají. Nahrávky ale byly pořízeny v době, kdy se plejtváci nacházeli blízko hladiny těsně předtím, než se ponořili zpět do větší hloubky.

Plejtváci malí nejsou jako druh ještě důkladně prozkoumáni, vědci proto doufají, že vyřešení této dlouhotrvající záhady jim pomůže v jejich studiu.

„Identifikování jejich zvuků nám dovolí monitorovat je akusticky. To nám může objasnit načasování jejich migrace,“ dodala Rischová.