Vědci vyvinuli srdeční tkáň z kožních buněk

Izraelští vědci vyvinuli srdeční svalovou tkáň z kožních buněk pacienta. Metoda použití buněk přímo daného pacienta by podle nich mohla vyřešit problém adaptace člověka na cizí orgán od dárce. Výzkumníci to uvedli v časopise European Heart Journal.

"Nové na našem výzkumu je to, že jsme ukázali na možnost vzít kožní buňky staršího pacienta s pokročilou srdeční vadou a stvořit v laboratoři jeho vlastní živé buňky, které jsou mladé a zdravé podobně, jako když se pacient narodil," prohlásil vedoucí výzkumu Lior Gepstein.

Vědci doufají, že jejich úspěch nakonec povede k nové léčbě lidí po srdeční příhodě, jimž by nová tkáň pomohla obnovit oběh krve v těle jako dříve. První testy na zvířatech vzbudily ve vědcích naděje, ovšem pouhé experimentální zahájení takové léčby se dá očekávat nejdříve za několik let, upozornila stanice BBC.

Lékařský tým z izraelské Haify použil kožní buňky dvou mužů po infarktu, z nichž stvořil zdravé buňky srdeční svalové tkáně. Když je aplikovali kryse do srdeční oblasti, náhradní buňky se adaptovaly a "přirostly" k srdeční tkáni hlodavce.