Byť začínají poměrně brzy ráno. Studenti lační po informacích o moderní technologii, která názorně vysvětlí např. některé klimatické nebo planetární jevy. Zvídavé žáky provede mikro a makrosvětem. Jiná střední škola v metropoli se podobným zařízením pyšnit nemůže.

Odborník na 3D Jan Buriánek řekl, že absolventi tříletého kurzu, který začal minulý měsíc, získají velmi dobrý přehled a schopnost pracovat se 3D prostorem. Dokážou třeba modelovat věci žádané v architektuře, elektrotechnice, vizualizovat a prezentovat je. Naučí se pracovat se zařízeními blízkými filmařskému průmyslu, jejich dovedností využije i reklamní průmysl, vypočítává budoucí uplatnění svých posluchačů Buriánek, který spolupracoval na prvním českém 3D filmu V peřině.

3D technologie se už podle něj stala součástí běžného života. Systém se používá v kinech, průmyslu, pomáhá v řadě jiných odvětví. „Jenže tato technologie byla natolik nákladná, že nebylo možné pořádně ji vyučovat ve škole, což bylo kontraproduktivní, protože řada firem by ráda najala profesionály. Stal se zázrak, když se podařilo dostat toto zařízení nejen na univerzitu, kde se ojediněle vyskytuje, ale dokonce i na vyšší odbornou školu,“ konstatoval.

Z evropských fondů vysočanští odčerpali 1,5 miliónu korun. Laboratoř zahrnuje speciální stěnu, na kterou se promítá obraz, pomůcky, projektor, plátno, trackovací neboli sledovací kamery, soustavu tří počítačů. Unikátní zařízení žádá speciální učebnu. Vznikla přestavbou staré svářecí dílny. „Máme automatické zatemnění, speciální osvětlení, nátěr stěn, který neodráží světlo,“ vypočítává vybavení ředitelka školy Marcela Davídková Antošová.

Naučit se ovládat 3D technologii není podle Buriánka, který nabyl svoje vědomosti především v zahraničí, složité. Studenti už na konci prvního semestru zvládnou pomocí 3D programu vytvořit vlastní pokoj a pracovnu a dílo představit.

„Uděláte nějaký návrh v počítači, který se přenese na promítací stěnu. Pomocí brýlí ho vidíte, jako by byl přímo před vámi. Mám takovou speciální hůlku, vrtím s ní, otáčím a prezentaci můžu zkoumat,“ ukazuje Buriánek nezvyklé brýle a tyčku s kovovými paprsky zakončenými stříbrnými kuličkami, které když použije, může na někoho působit skoro jako z jiného světa.

„Připravujeme studenty, že za tři roky to bude běžná věc, nemůžeme je učit současnou nebo minulou technologii, ale hlavně tu budoucí,“ zmínil smysl laboratoře. Jak vypadá a funguje, se může veřejnost podívat 30. listopadu nebo 14. prosince, kdy škola chystá den otevřených dveří.