Experti se nedokázali shodnout, zda je vhodné začleňovat i děti s velmi těžkým postiženým do běžných škol, nebo je umisťovat do speciálních zařízení. Ministerstvo školství teprve připravuje konkrétní kroky, neziskové organizace ale úřad kritizují za nezájem o tuto problematiku.

Zatímco před čtyřmi lety mělo asistenty pedagoga něco málo přes 14 procent škol, v minulém školním roce to bylo téměř 26 procent. Podle statistik ministerstva školství takto loni pracovalo 4771 lidí.

„My jsme si vybrali tu nejdražší formu integrace, na kterou fakt nemáme," varovala senátorka a ředitelka Základní a Praktické školy Svítání v Pardubicích Miluše Horská (BEZPP). Při integraci velkých skupin žáků do běžných škol jsou podle ní vhodné třeba vyrovnávací třídy, speciální péče podle ní není jen o výuce, ale třeba o utírání nosu.

Ohledně případného rušení praktických, dříve zvláštních škol se odborníci nemohli shodnout. „Já jsem přesvědčena o tom, že lze integrovat každé dítě," uvedla senátorka Daniela Filipiová (ODS). I velmi těžce postižený žák podle ní může zvládnout běžnou školu, pokud se mu vytvoří specifické podmínky.

„Rodiče by si měli uvědomit, že by dítě natvrdo měli hodit do života," dodala. Dítě si podle ní musí zvykat na "nechráněné" prostředí, kde si později bude hledat zaměstnání.

Děti s postižením potřebují více péče

Senátorka a pediatrička Alena Dernerová (zvolena za Severočeši.cz) ale upozornila, že děti s postižením se v běžných školách často potýkají s velkými problémy, učitelky jim nezvládají poskytovat speciální péči, aniž by zanedbávaly ostatní žáky. Speciální péči navíc potřebují i děti mimořádně nadané, na které se tak často nedostává.

„My v současné době nemáme žádnou jasnou představu, jak bychom měli k inkluzivnímu vzdělávání přistoupit," řekl na dnešním setkání Martin Krejza z ministerstva školství. Ministerstvo sice loni na jaře přijalo plán začleňování problémových dětí, zatím se ale uskutečňuje přípravná fáze a na konkrétní kroky je čas do roku 2014.

Z pracovní skupiny, která připravuje podmínky pro zlepšení vzdělávání znevýhodněných žáků, už ale vystoupilo na 50 expertů. Ministr Josef Dobeš (VV) podle nich tomuto tématu nevěnuje dostatek pozornosti.