Ve španělské jeskyni našli neandrtálce, kteří byli oběťmi kanibalismu

Novinky, rei

Archeologové ve Španělsku objevili ostatky dvanácti neandrtálců zabitých před 49 000 lety. Stopy na kostech nezpochybnitelně ukazují na to, že se skupina stala obětí kanibalismu, citovala vědce BBC.

Ačkoliv byly úlomky kostí šesti dospělých a šesti dětí nalezeny v jeskyni na severu Španělska, výzkumníci mají za to, že neandrtálci zemřeli na povrchu a země okolo nich se později sesunula.

Vědci se domnívají, že skupinu zabili její druhové. „Všichni vykazují známky kanibalismu. Mají řezné rány na spoustě kostí včetně lebečních a čelistních. Dlouhé kosti byly zlámány za účelem získání morku, takže tu máme všechny známky kanibalismu, které byly popsány dříve i na dalších nalezištích,“ řekl šéf výzkumu profesor Carles Lalueza-Fox.

Testy DNA prokázaly, že skupina patří k jedné rodině. Zatímco ale u mužů testy potvrdily, že pocházeli z jednoho mateřského rodu, ženy každá z jiného. Podle vědců to dokazuje, že přinejmenším u této rodiny pocházely ženy odjinud, zatímco muži i po dosažení dospělosti zůstávali v rodině.

Z výzkumů plyne, že se společný ženský předek neandrtálce, prehistorického člověka, objevil zhruba před čtvrt miliónem let. V Evropě neandrtálci žili možná ještě před 24 000 roky. Vědci dříve oznámili, že neandrtálci mají s lidmi až 99,9 procenta DNA. Není jasné, zda se s homo sapiens křížili.