Na projektu PPlane se podílí 13 partnerů z 11 evropských zemí a Izraele. Nejvíc úsilí věnují právě konstrukčnímu návrhu osobního letounu, řekla dnes mluvčí školy Jitka Vanýsková.

Systém osobní letecké dopravy (Personal Air Transportation System - PATS) je podle VUT novým pojmem v oboru. "Osobní letadlo se stává analogií k osobnímu automobilu, pokud jde o dostupnost a snadnost použití. Některé studie ukazují, že malá letadla se speciálními vlastnostmi budou hrát v dopravě stále větší roli a umožní vyhnout se přetíženým evropským silnicím," uvedla Vanýsková.

Letoun musí být šetrný k životnímu prostředí, dalšími důležitými kritérii jsou bezpečnost, spolehlivost, automatizace a nízká spotřeba paliva. V každé z těchto oblastí chce projekt přinést nové poznatky. Potrvá 30 měsíců, celkový rozpočet činí 4,4 miliónu eur (přibližně 113,4 miliónu korun) ze zdrojů Evropské komise.

Doprava vzduchem zmenší zácpy na zemi

"Úspěšné zavedení osobní letecké dopravy do evropského dopravního systému umožní mobilitu lidí a zboží při snížení nežádoucích jevů, jakými jsou dopravní zácpy, poškozování životního prostředí, sociální znevýhodnění a náklady," uvedla Vanýsková.

Letecký výzkum má na Vysokém učení technickém tradici. Nedávno se vědci pochlubili prototypem bezpilotního letounu Marabu. Letecký ústav Fakulty strojního inženýrství VUT se však vývoji nových letounů věnuje od svého založení v roce 1993. Podílel se například na ultralehkém stroji KP-2U Sova, který se dodnes vyrábí a prodává do světa.

Dalším významným projektem je letoun VUT 100 Cobra, který po prvních zkouškách převzala společnost Evektor z Kunovic. Projekt získal v roce 2005 prestižní cenu Česká hlava za nejvýraznější inovaci. Úspěchů dosahují také studenti ústavu. Dostali se třeba do finále soutěže organizované společností Airbus.