Experti vytvořili atlas bakterií lidského těla

Novinky, Tomáš Reiner

USA

Vědci z Coloradské univerzity vytvořili atlas bakterií žijících v rozličných částech lidského těla. Experti našli nepředpokládané variace mikrobů u různých osob.

Výzkumníci doufají, že výsledky jejich práce zveřejněné v magazínu Science Express pomohou označit části lidského těla, kde by zdraví mohla prospět transplantace specifických mikrobů . „Je to nejkompletnější mikrobiologický náhled na lidské tělo. Cílem je zjistit, co je pro zdravého člověka normální, což by mělo posloužit při studiu různých chorob v různých stádiích,“ řekl vedoucí projektu Rob Knight.

V lidském těle se nachází zhruba 100 triliónů mikrobů. Mnohé hrají klíčovou roli při zajišťování základních fyziologických funkcí těla a pomáhají udržovat lidské zdraví.

Tým po tři měsíce zkoumal devět dobrovolníků a 27 jejich tělesných částí. Nejenže zjistil rozdíly mezi jednotlivci a jednotlivými částmi těla, ale také u jednotlivých lidí v průběhu času. Některé podobnosti nicméně nalezli v oblasti podpaždí a na chodidlech a vůbec nejméně variací zaznamenali v ústní dutině.

„Máme tu ke zodpovězení množství otázek. Proč se u zdravých lidí vyskytují různé komunity bakterií? Máme v tomto směru rozdílné dispozice už při narození, anebo se v průběhu let vyvíjejí? A jak moc jsou důležité?,“ uvedl Noah Fierer.