Afrika se rozpadá, v etiopské pustině se rozevírá nové moře

Novinky, pst

Obrovská, více než padesátikilometrová trhlina v etiopské pustině je prvním signálem o zrodu nového moře, které vznikne po roztržení černého kontinentu v oblasti Afrického rohu. Trhlina se náhle objevila už v roce 2005, ale teprve nyní geologové z několika zemí potvrdili, že jsme svědky zrodu nového moře od samého počátku.

Charakter zlomu v Afarské sníženině odpovídá identicky pozůstatkům zlomů na dně oceánů. Podle studie vydané v odborném časopise Geophysical Research Letters zvýšená vulkanická aktivita podél okrajů zemských tektonických desek způsobí, že dojde k náhlému oddělení velkých plátů, a ne k postupnému drobení, jak se dříve věřilo. Profesorka Cindy Ebingerová z univerzity v Rochesteru, spoluautorka studie, v této souvislosti upozorňuje, že podobné zlomové události představují pro obyvatele dotčené oblasti značné riziko.

„Tato práce představuje průlom v porozumění kontinentálních zlomů, které vedou k vytvoření nových oceánů,“ řekl serveru ScienceNews profesor Ken MacDonald z Kalifornské univerzity. „Poprvé se prokázalo, že aktivita na jednom segmentu zlomu může vyvolat rozsáhlejší události spojené s výronem magmatu a následnou deformací sousedních bloků.“

Mezinárodní spolupráce založená na měřeních etiopských geologů ukázala, že zlom se otevřel náhle v jednom okamžiku, a nikoli během časově rozložené série menších výronů magmatu pod povrchem země. Geologové se těší, že mají přímo před očima počátek takového děje, který většinou probíhá na dně oceánu, kam se nedostanou.