Hlavní obsah
Foto: Petr Svoboda

Výstava Z Vídně na sever připomíná, že se v Brně protínaly dvě páteřní železniční tratě

Od pátku 31. května bude ve výstavním sále brněnské vily Stiassni k vidění výstava zaměřená na první období výstavby a provozu Severní dráhy císaře Ferdinanda a Severní státní dráhy. Expozice připravená Alenou Borovcovou z Národního památkového ústavu je postavena dlouhodobém výzkumu.

Foto: Petr Svoboda
Výstava Z Vídně na sever připomíná, že se v Brně protínaly dvě páteřní železniční tratě

Obrazový materiál výstavních panelů doprovází trojrozměrné papírové modely staveb od autora Vladimíra Londina. Modely zachycují první etapu, kdy stavby na obou drahách navrhoval architekt Anton Jüngling, a následující období typizovaných projektů.

Stavba prvních železnic bývalého Rakouska-Uherska byla vyvolána soukromou iniciativou a podpořena privátními prostředky. První parostrojní železnice habsburské monarchie byla Severní dráha císaře Ferdinanda. Směřovala z Vídně na sever přes Moravu a Slezsko k solným dolům u Bochnie v polské Haliči.

Program státní železniční sítě schválený v roce 1841 měl nadto zajistit výstavbu nejdůležitějších tratí na náklady státu. Cílem bylo propojení všech rakouských provincií a významných přístavů s Vídní. Severní státní dráha vytvořila spojení Vídně s Prahou a napojení na saské železnice. Tratě Severní dráhy císaře Ferdinanda a Severní státní dráhy se později staly páteří železniční sítě České republiky.

Výstava bude ve vile Stiassni přístupná až do 29. září. Návštěvníci ji mohou vidět vždy v pondělky, pátky a o víkendech v době od 10 do 17 hodin. Jednotné vstupné činí 30 Kč a zahrnuje vstup do jedné z největších vilových zahrad založených v meziválečném Československu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků