Hlavní obsah

Větrná chce být Školou podporující zdraví

Novinky, Petr Pokorný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mateřská škola Větrná v Českých Budějovicích se vydala cestou nových metod výchovy a péče o nejmenší děti. Vychází přitom z prověřených doporučení Státního zdravotního ústavu (SZÚ). Mateřinka tak směřuje k získání certifikátu pro zařazení do národní sítě Škol podporujících zdraví (ŠPZ).

Foto: Petr Pokorný

Děti z MŠ Větrná.

Článek

„Naším krédem jsou věkově smíšené třídy a vzdělávání podporující umění být spolu. Mezigenerační učení je to co nám pomáhá být schopni žít pospolu. Nehledě na to, že Státní zdravotní ústav k tomu mateřské školy přímo vybízí,“ uvedla ředitelka MŠ Větrná v Českých Budějovicích Kamila Finková.

Smíšené třídy jsou však pouze jedním, i když klíčovým, kritériem základního pilíře celoevropského projektu Škol podporujících zdraví z dílny Světové zdravotnické organizace (WHO).

Hlavním principem této moderní vzdělávací filozofie je pohoda prostředí tvořená vedle věkově smíšených tříd také učitelkou podporující zdraví, rytmickým řádem života a dne, tělesnou pohodou a volným pohybem, zdravou výživou, podnětným věcným prostředím, bezpečným a pohodovým sociálním prostředím, participativním a týmovým řízením, smysluplností, partnerskými vztahy s rodiči, spoluprací se základními školami a začleněním MŠ do života obce.

Mateřská škola Větrná také věnuje velkou pozornost péči a výchově nejmenších dětí. Díky spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci stala jihočeským vzdělávacím centrem, které má v rámci společného projektu, podpořeného Evropskou unií připravit pedagogy na specifika péče o takzvané dvouleťáky.

„Tento vzdělávací program reaguje na rostoucí společenskou poptávku po zařazování dětí mladších tří let do institucionální výchovy a vzdělávání v běžných mateřských školách a je kompletně financován ze zdrojů ministerstva školství a unijního Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání,“ zdůraznila Finková.

Projekt s titulem Determinanty práce s dvouletými dětmi v podmínkách běžné mateřské školy je určený pro učitelky mateřských škol z celého regionu. Hlavní část plánovaného programu seminářů a odborných akcí startuje právě nyní a potrvá do ledna příštího roku. Větrná je jedinou mateřskou školou v Jihočeském kraji, která účast v projektu spolu s olomouckou univerzitou pedagogům nabízí. A to bezplatně.

Přestože v celé řadě rozvinutých zemí světa se děti do školky dostávají běžně už před svým prvním rokem, v USA dokonce už po šesti týdnech od narození, v Česku přetrvává názor přijímat děti do MŠ až po dovršení věku tří let. Přitom podle průzkumu Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí vyšlo najevo, že skoro polovina matek s malými dětmi kolem dvou let na rodičovské by se chtěla vrátit do práce buď z finanční nutnosti, nebo kariérního důvodu. Dvouleté děti jsou tak v českých mateřinkách již běžnou realitou.

Mateřská škola Větrná, osmitřídní předškolní zařízení s celkovou kapacitou 192 dětí, je umístěna mezi dvěma velkými českobudějovickými sídlišti Šumava a Máj. Areál se skládá ze šesti pavilonů propojených prostornou spojovací chodbou. Školka má vlastní rozsáhlou zahradu pro aktivní odpočinek dětí i klidovou relaxaci. Součástí školy je vlastní školní jídelna.

Reklama

Výběr článků

Načítám