Článek
Liberec byl městem, které odvádělo v devatenáctém století do habsburské poklady z celého českého království nejvyšší daně. Vzrůstal export textilu i skla a nakonec i strojírenství. Podnikatelé nemilosrdně bourali historické domy a budovali nové úřady, instituce a věnovali pozornost i komunikacím. Liberecké nádraží má stále fasádu z roku 1859 a vlaky jezdí po stejných kolejích. Expresně vzrůstal i počet obyvatel, kdy z pětatřiceti tisíc vzniklo město s dvojnásobným počtem obyvatel. Pro intervilán rozhodli radní v devadesátých létech vybudovat tramvajovou dopravu.
První tramvaj vyjela z centra do Lidových sadů v roce 1897. Brzy poté se trať prodloužila až pod Ještěd, co ocenil v televizní reportáži Šumná města architekt Vávra, když tvrdil, že Liberec je jediným městem na světě, kde můžete jet tramvají z jedněch hor do druhých. A nejen to, ale od roku 1956 také z Liberce do Jablonce nad Nisou. Liberecká tramvaj neměla jen jednu trasu, než se rozšířily autobusy jezdila ještě v dalších dvou směrech.
Příznivci tramvajové dopravy se ve městě pod Ještědem shromáždili v roce 1987 v Boveraclubu a v témž roce připravili oslavy 90. výročí tramvajové dopravy. Od té doby shromáždili na dvacet historických tramvají, opravili je a část z nich používají pro reklamní nebo zábavní akce. Včera, 15.8. otevřeli historickou výstavu v pasáži supermarketu, potrvá do konce října.
„Jednou, když jsme se tudy procházeli, jsme si uvědomili, že jdeme po už neexistujících kolejích. Tak nás napadlo udělat tady výstavu o historii tramvají,“ vysvětlil zástupce MHD Tomáš Krebs. „Rádi bychom někdy v budoucnu vybudovali na výstavišti muzeum historických tramvají,“ doplnil.
Výstava není určena jen pamětníkům, aby jim připomněla jejich mládí, ale hlavně dětem, podle názoru Jiřího Němečka z Boveraclubu, aby měli také větší zájem o způsob života v centru města.
Výstava má zároveň upozornit na chystané Muzeum tramvajové dopravy, které vznikne v areálu libereckého výstaviště a s jehož stavbou by se mělo začít příští rok.