Hlavní obsah
On-line Travelcon 2020. Na snímku ředitel JCCR Jaromír Polášek. Foto: Petr Pokorný

Travelcon 2020: Cestovní ruch potřebuje k přežití vlastní zákon

Chce-li mít cestovní ruch, který se podílí zhruba třemi procenty na tvorbě hrubého domácího produktu (HDP), v době po koronavirové pandemii šanci na přežití, potřebuje vlastní zákon. Podobný jako mají například v sousedním Rakousku.

On-line Travelcon 2020. Na snímku ředitel JCCR Jaromír Polášek. Foto: Petr Pokorný
Travelcon 2020: Cestovní ruch potřebuje k přežití vlastní zákon

Shodli účastníci první odborné on-line konference cestovního ruchu Travelcon 2020, která uskutečnila minulý týden v režii Jihočeské centrály cestovního ruchu (JCCR).

„Zákon o cestovním ruchu je klíčovou normou pro zajištění budoucí životaschopnosti a rozvoje tohoto odvětví. Tuzemský turismus vlastní zákon potřebuje nutně a rychle, protože jedině tak lze zajistit jeho výkonnost, efektivitu a konkurenceschopnost. Z reakcí více než 1600 registrovaných účastníků konference je zřejmé, že vznik zákona o podpoře cestovního ruchu, o němž se celé roky zatím jen mluvilo, má podporu napříč celým odvětvím,“ uvedl po skončení Travelconu ředitel JCCR Jaromír Polášek.

Stávající právní úprava týkající se cestovního ruchu totiž řeší pouze podnikání v cestovním ruchu. Zákon č. 159/99 sb. tak není zákonem o cestovním ruchu, jak bývá někdy nazýván, protože neupravuje problematiku cestovního ruchu v celé šíři, ale pouze jeho část. Zákonná úprava je zaměřena na ochranu zákazníka cestovních kanceláří v souvislosti s prodejem a realizací zájezdu. Oblast podpory rozvoje podnikání, nástroje konkurenceschopnosti produktů, destinací a přeneseně podnikatelů, ovšem dosud vůbec upravena není.

„V Rakousku takový zákon existuje a funguje, což našim sousedům dává obrovskou konkurenční výhodu. Domníváme se, že by se tak rakouská podoba této zákonné normy mohla stát základem i té naší, aniž by bylo nutné něco převratného vymýšlet,“ poznamenal Polášek.

Součástí největší tuzemské on-line konference cestovního ruchu, jejímž partnerem byla agentura CzechTourism a spolupořadatelem Destinační společnost Českobudějovicko-Hlubocko, bylo První celorepublikové setkání organizací destinačního managementu (DMO).

„Snažíme se vytvářet znalostní bázi a pomáhat ostatním regionům s formováním ucelené a funkční struktury cestovního ruchu. Hlavními tématy proto byly například certifikace společností, příklady jejich financování, rozvoje a řízení. Ze všech diskusí znovu a znovu zaznívalo volání po existenci funkčního zákona, který by turismus právně ukotvil a vytvořil tak stabilní a přehledné prostředí pro budoucí nezbytné investice,“ konstatoval předseda Destinační společnosti Českobudějovicko – Hlubocko David Šťastný.

V souvislosti s potřebou vzniku komplexního zákona o cestovním ruchu zástupci DMO zformulovali pět základních tezí shrnující zásadní problémy bránící rozvoji cestovního ruchu v ČR. „Je nutné nastavit finanční možnosti tak, aby DMO a investoři mohli své akce plánovat dlouhodobě. Současná praxe to neumožňuje, a proto jsou investice často nahodilé a nekoncepční," zní jedna z nich.

Dvoudenní on-line Travelcon „koronaviru navzdory“ předčil očekávání organizátorů. „Přednášky vysílané ze studií v Českých Budějovicích a v Praze, či z vlastních prostor speakerů, sledovalo v celé ČR zdarma 1612 registrovaných účastníků,” uvedla manažerka Travelconu Petra Machovcová. K nedělní půlnoci přesáhl počet zhlédnutí jeho záznamu 6 tisíc.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků