Článek
Za slunného počasí zhlédli účastníci krásnou podívanou nejlepších TOP modelů, radiově řízených aeroplánů z České republiky. Ukázka letecké show byla zahájena maketou letounu JAS 39 C Gripen. Jedná se o novinku pro letošní rok, stroj řídil Radek Suk z Plzně.
Maketa letounu JAS C Gripen váží v rozmezí 21-26 kg, rozpětí křídel je 168 cm, délka trupu 284 cm. Rychlost tohoto letadla je až 400km/h. Turbínový motor spotřebuje kolem 5 litrů leteckého paliva. Na maketě jsme viděli v provozu kompletní osvětlení včetně stroboskopu, funkčnost křídel, výškovek, podvozku, prostě jak to ve skutečnosti mají vojenské letouny, které sídlí na vojenské a letecké základně v Chotusicích. Pro další vystoupení byla nastolena velice vysoká laťka.
„Akce je koncipována jako letecká show a budou k vidění nejkrásnější makety od doby začátku létání, přes souboje letadel z I. a II. světové války, vrtulníky, větroně, akrobati, a nebudou chybět makety proudových letadel,“ řekl Petr Henčl před zahájením letecké sešlosti.
Jedním z dalších a velice zajímavých i slavných modelů letadel z éry začátku létání českého aviatika Jana Kašpara, byl model přesné kopie makety letadla zn. Bleriot 11. Probublávající motor má obsah 80 ccm, rozpětí křídel je 390 cm, délka trupu 288 cm, hmotnost stroje 17,5 kg. Maketu letadla předváděl Jaroslav Tupec, ale majitelem a stavitelem je iří Tykvej z Džbánova u Litomyšle.
Průkopník českého létání Jan Kašpar letěl na Bleriotu 13. května 1911 nejslavnější dálkový přelet z Pardubic do Prahy-Chuchle, na svatbu svému kamarádovi.
Další ukázky maket letadel byly zn. Zlín Z-526 AFS, makety větroňů, zn. HOLS DER toefel, Luňák, a plno dalších. Přítomní zhlédli ukázky leteckých soubojů letadel z I. a II. světové války i akrobatických letů. Propracovaní byli piloti i v kokpitech. Vše bylo doprovázeno kvalitním výkladem i hudbou. Ke všemu bylo k dispozici dobré občerstvení.