Článek
„Benefity jsou jedním ze způsobů, jak si udržet stávající zaměstnance, odlišit se od konkurence či přilákat nové talenty. Právě proto je dobré vědět, jak je na tom společnost v porovnání s konkurencí a zda drží krok s trhem,” uvedl Ján Debnár z Aon HR Solutions.
První z oblastí, jimž se průzkum věnoval, byly flexibilní benefity. Ty umožňují zaměstnancům vybrat si z nabízeného balíčku jen takové, které chtějí nebo potřebují. Zatímco v ČR poskytuje flexibilní benefity více než polovina společností, na slovenském trhu je to pouhých 34 procent. „Ve srovnání s loňským rokem se poskytování flexibilních benefitů rozšířilo pouze v České republice, a to o 13 procentních bodů,“ upřesnil Ján Debnár. V obou zemích je nejčastější výhodou v rámci systému flexibilních benefitů vzdělávání.
Příspěvek zaměstnavatele na penzi je jedním z nejpoužívanějších finančních benefitů a zároveň se jedná o všeobecně oblíbený způsob spoření. V ČR poskytuje zaměstnancům příspěvek na penzi více než 70 procent společností a polovina z nich vyžaduje povinně příspěvek ze strany zaměstnance. Na Slovensku tento benefit poskytuje více než 50 procent zaměstnavatelů.
Dále se průzkum věnoval životnímu pojištění. I tento benefit je častější na českém trhu, kde ho poskytuje 56 procent společností oproti 23 procent společností na Slovensku. U našich sousedů naopak převažuje úrazové pojištění, které společnosti poskytují navíc k životnímu pojištění – na slovenském trhu jsou to více než dvě třetiny firem. Oproti roku 2017 je v obou zemích patrný nárůst v poskytování tohoto benefitu – v ČR o 14 procent, na Slovensku o 4 procenta.
Dalším benefitem je nadstandardní zdravotní péče a s ní související nadstandardní lékařské služby. Nadstandardní zdravotní péči poskytuje u nás i na Slovensku přibližně třetina společností. Ve srovnání s loňským rokem je patrný nárůst v případě českého trhu, kdy nadstandardní zdravotní péči poskytovalo 22 procent společností.
Aon Benefit Survey se zaměřil i na zaměstnanecké výhody, které slouží ke zpříjemnění pracovního prostředí a práce samotné. Většina českých i slovenských firem pořádá pro své zaměstnance firemní akce, nabízí jim vzdělávání včetně jazykových kurzů a dále nápoje na pracovišti zdarma.
Poskytování stravování či stravenek se u nás stalo již standardem. Další atraktivní zaměstnaneckou výhodou jsou i tzv. sick days (volno po dobu krátkodobé nemoci), které v Česku poskytuje téměř 60 procent společností oproti necelým 30 procentům slovenských firem. Právě sick days se meziročně staly v ČR častějším benefitem – počet společností poskytujících volno po dobu krátkodobé nemoci vzrostl o 13 procent.
Mezi benefity a zaměstnaneckými výhodami se v roce 2018 objevilo i několik kuriozit. Firemním benefitem se staly playroom na pracovišti, odměna za plnou docházku, volno při doprovodu dítěte do první třídy, dog friendly kanceláře nebo třeba dotace na vánočního kapra.