Po brdském hřebeni nad Řevnicemi, dřív než tu cesta zapadne sněhem

Novinky, Jiří Cysař

Přes Řevnice a pak po hřebeni Brd do obce Všenory. Nejdříve kolem vysílače na Brdech a poté kolem Kaple sv. Jana Křtitele. Takový je ve stručnosti itinerář cesty, která možná již brzy zapadne sněhem.

Foto: Jiří Cysař

vysílač v Brdech

Trasa výletu a výhledy

Od nádraží v Řevnicích stoupáme městečkem po modré turistické značce až k rozcestníku Řevnický les a odtud dále po modré k rozcestí Na Trojáku. Tento úsek je čtyřkilometrový, vede stále do kopce po lesních cestách a stezkách.

Už nad Řevnicemi je první výhled do krajiny. Od rozcestí pokračujeme po žluté značce směr Všenory. Tato část cesty je dlouhá pět kilometrů. Jedná se o hřebenovou trasu kolem vysílače na hřebeni a občasnými výhledy do krajiny mezi stromy. Naskytne se i celkový pohled na po berounskou krajinu z několika míst na trase.

Od rozcestníku Červená hlína již jen klesáme svahem do Všenor - jdeme lesní stezkou až ke kapli ve Všenorech.

Vysílač v lese

Část výletu jdeme hřebenovou cestou - v zalesněných místech je možné mezi stromy zahlédnout krajinu, občas pozorovat lesní zvěř, avšak žádná jiná zajímavost zde zatím není.

To se najednou změní - uprostřed lesa už vidíme ohromný sloup vysílače a slyšíme hluk z trafostanice u něj. V tomto klidném místě působí monumentálně, možná až strašidelně. Pokračujeme dále ke kapli.

Kaple sv. Jana Křtitele nad Všenory

Pokud odbočíme ze žluté značky - a to již ve Všenorech - dostaneme se ke kapli. Jedná se o pseudorománskou kapli, která byla vysvěcena v roce 1890.

Je to jednolodní stavba s půlkruhovým presbytářem a s vížkou se zvonem nad průčelím. Kaple stojí nad hrobkou rodiny Nolčů. Jan Nolč byl poslancem České strany národní a členem spolku pro zřízení Národního divadla v Praze. Především jeho zásluhou zažily Všenory v 70. letech 19. století stavební a společenský rozvoj. Oknem můžeme vidět hrobku pod kaplí.

Nyní je kaple ve vlastnictví obce, která stavbu zakonzervovala - uzavřela přístup do interiéru. Podle informací, uveřejněných na stránkách obce Všenory, nejsou nyní finanční prostředky na obnovu stavby.

Z historie Všenor

Obec Všenory se nachází v okrese Praha-západ, kraj Středočeský, při řece Berounce, zhruba 19 km jjz. od centra hlavního města Prahy. Všenory vznikly spojením dvou původně samostatných obcí: Všenory a Horní Mokropsy. První písemná zmínka o vsi Horní Mokropsy pochází z roku 1088, první zmínka o původních Všenorech pak z roku 1205.

Na Všenorském potoce se snad ve 13. a 14. století rýžovalo zlato, odtud patrně místní název jedné z lokalit - Brunšov (Brunnenseifen = rýžoviště). Na rozhraní obou bývalých obcí stojí chráněný prastarý dub - poslední žijící svědek dávného stromořadí, jehož stáří se odhaduje na 400 let. Jedná se o symbol a dominantu obce. Chráněných stromů je v obci několik. Kromě již zmíněného cedru jde vesměs o duby.