Hlavní obsah

Nadšenci ze školství ještě nevymizeli

Novinky, Lucie Navrátíková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

“Učitel má vzdělávat a vychovávat. Nikdy nelituji toho, že své žáky něco nenaučím, ale mrzí mě, když se je nepodaří vychovat.“ To jsou slova učitele Ladislava Vrátného s více než třicetiletou praxí z třineckého gymnázia, kde vyučuje své žáky ruský jazyk a tělesnou výchovu.

Foto: Gabriela Lichá - studentka Gymnázia Třinec

L. Vrátný (vlevo) předává své postřehy školnímu fotbalovému družstvu.

Článek

O tom, že se mu jeho celoživotní dílo daří, svědčí nejen aktuální ocenění za vynikající celoživotní práci s mládeží, které získal od Asociace školních sportovních klubů, ale taky nesmazatelná stopa pedagogického působení, kterou zanechal v mnoha svých žácích. Ocenění bylo předáno sedmi vybraným pedagogům z celého Česka 9. dubna na valné hromadě asociace v Berouně. 

„Těžko byste na Třinecku hledal většího sportovního nadšence, než je pan Vrátný. Odvedl obrovský kus práce pro zdejší volejbal i atletiku. Chtěl z nás vychovat dobré lidi, kteří budou připraveni na dospělý život po střední škole. Za to všechno mu patří velký dík,” vzpomíná absolvent gymnázia Ondřej Kuchař, dnes sportovní žurnalista.

Zanícený pedagog připravující své žáky na soutěže ve svém volném čase, o víkendech či prázdninách, je v českých školách jevem výjimečným. Mnoho žáků třineckého gymnázia tento speciální přístup zažilo a často jim tato individuální péče pomohla najít svůj nejen profesní životní směr.

„Ladislav Vrátný pro mě byl a stále je velkou inspirací zejména po sportovní stránce. Byl to právě on, kdo mě přivedl k volejbalu a kdo pracoval na tom, abych se zlepšoval i v ne zcela příznivých třineckých podmínkách. Jeho přístup ke studentům a jeho rady si budu pamatovat do konce života,” doplnil Michal Borski, volejbalista prvoligového Frýdku-Místku.

Nevšední přístup učitele k výuce se často stává důležitým impulsem pro profesní směřování.

Množství úspěchů třineckých gymnazistů v celostátních kolech soutěží v ruštině je nesporným důkazem odborných kvalit. „Pan učitel Vrátný se vždy snažil zaujmout své studenty nenásilnou formou. Snažil se nám ruský jazyk a kulturu přiblížit poutavě, díky tomu se stala ruština mým oblíbeným předmětem. Ráda vzpomínám na roky strávené na gymplu a na Ladislava Vrátného jako jednoho z řady skvělých pedagogů,“ vzpomíná Michaela Packová, vítězka celostátní olympiády v ruském jazyce a absolventka Filosofické fakulty oboru Odborná ruština.

Pedagog však často rovněž předává cenné životní zkušenosti, jak potvrzují slova Martiny Kotáskové: „Když si vzpomenu na pana profesora Vrátného, jako první se mi vybaví hodiny, které jsme strávili vyprávěním o Rusku – ruské kultuře, historii, ruské kuchyni, lidech a krásách přírody. Vidím člověka s obrovským přehledem a smyslem pro humor, který vždy trpělivě a s dobrou náladou odpovídal na všechny mé otázky. Člověka, který sehrál velikou roli v mém vztahu k ruskému jazyku, protože jeho nadšení bylo nakažlivé. Člověka, který tu vždycky byl pro nás, studenty, a nebylo mu zatěžko věnovat nám velký kus svého volného času a energie. Rozhodně je to někdo, kdo zůstane natrvalo v mých vzpomínkách jako Pan učitel.“

Přejme si, aby děti ve školách potkávaly více podobně erudovaných nadšenců vykonávajících se zaujetím a nasazením svou pedagogickou profesi.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám