Hlavní obsah

Krajská galerie ve Zlíně vystavuje Baťovské plakáty Zdeňka Hyblera

Novinky, Michaela Mitáčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výstava poválečných plakátů Zdeňka Hyblera začala v úterý 18. listopadu v Krajské galerii výtvarného umění ve Zlíně. Expozice představuje výjimečnou a dosud neprezentovanou část tvorby výtvarníka, který se do historie města zapsal především jako scénograf a šéf výpravy zlínského divadla.

Foto: Michaela Mitáčková

Výstava plakátů se nachází v přízemí budovy 14.

Článek

Dominantním tématem výstavy jsou tuzemské i zahraniční návrhy plakátů z roku 1947, propagující pneumatiky Baťa, n. p.

Zdeňka Hyblera provázelo a fascinovalo téma automobilismu již od mládí, byť si řidičský průkaz pořídil až v padesáti letech. Jeho otec byl prvním profesionálním řidičem v Prostějově u firmy Wichterle a Kovařík.

Kromě plakátů pro podnik Baťa se k tématu znovu vrátil v 50. letech návrhem plakátu osobního automobilu Tatra 603, a v roce 1964 dokonce dvěma návrhy obeslal soutěž na nový automobil Škoda 1000MB, které se zúčastnily desítky výtvarníků, inženýrů a designérů.

Výstava se koná ve 14|15 BAŤOVĚ INSTITUTU, v 1. patře budovy 14 továrního areálu potrvá do 4. ledna.

Počátky propagační a výtvarné tvorby malíře, grafika a scénografa Zdeňka Hyblera (1921–1993) byly s firmou Baťa úzce spojeny již od 30. let minulého století. Po odchodu z prostějovského gymnázia do Zlína v září 1936 pracoval Zdeněk Hybler u firmy Baťa nejprve v gumárnách u lisu, poté v obuvnické modelárně a od roku 1937 jako malíř v propagačním oddělení.

V té době také navštěvoval kurzy kreslení pro veřejnost organizované Studijním ústavem, které vedl akademický malíř Rudolf Gajdoš. Díky jeho doporučení se Zdeněk Hybler přihlásil do nově založené Školy umění. Instituce vychovávala firmě Baťa kvalifikované uměleckoprůmyslové návrháře, kteří měli přispět ke zvýšení atraktivity výrobků a vizuální propagace firmy Baťa, tedy k aspektům nutným v tvrdém konkurenčním prostředí, jimž do té doby nebyla ve Zlíně věnována dostatečná pozornost.

Po válce a půlroční vojenské službě se Zdeněk Hybler v roce 1946 vrátil do baťovského reklamního oddělení, kde působil jako kreslič, a brzy se stal vedoucím celého oddělení. Právě tento segment jeho tvorby představuje aktuální výstava.

„Ve srovnání s ostatními předválečnými i poválečnými reklamními návrhy zlínského propagačního oddělení, jejichž zpracování v mnohých případech hraničilo s kýčem, se Hyblerovy plakáty vyznačují propracovanou kresbou a výrazně malířským pojetím. Použité motivy a kompozice jsou vedeny snahou o využití narativních principů v obrazu,“ uvedl kurátor výstavy a pracovník galerie Vít Jakubíček.

Příběhy, které reklamní výjevy vyprávějí, se pohybují od zcela vážných a obsahově deskriptivních až po humorně odlehčené. Zdeněk Hybler se o totéž snažil také později jako divadelní výtvarník zlínské a ostravské scény, nebo při výuce na katedře aplikované lingvistiky Univerzity Palackého v Olomouci. 

Reklama

Výběr článků

Načítám