Hlavní obsah

Když ho při čistkách vyhodili z televize, pracoval režisér Jaromír Vašta jako kameník

Novinky, Robert Rohál

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Před dvaceti lety zemřel Jaromír Vašta, který v 60. letech režíroval jak cyklus Píseň pro Rudolfa III., tak komediální seriál Tři chlapi v chalupě. Když měl po roce 1968 zákaz umělecké činnosti, pracoval jako kameník při opravě pražského Karlova mostu.

Foto: archiv autora

Režisér Jaromír Vašta a začínající Helena Vondráčková v roce 1965.

Článek

Jaromír Vašta se narodil 21. července 1931 ve Znojmě. Už od útlého mládí ho to táhlo ke kumštu, v čemž ho podporovali i jeho rodiče. Nikdo z jeho okolí se pak nedivil, když si podal přihlášku na pražskou FAMU, kde hodlal studovat obor filmové režie. Studium absolvoval dokumentem Prokop Diviš - vynálezce mašiny povětrnostní (1954).

Hned po škole začal působit v Československé televizi, kde začínal jako redaktor a režisér v redakci publicistiky a dokumentaristiky, odkud začátkem šedesátých let přešel do redakce zábavy. To byla jeho parketa, kterou rozvíjel i díky spolupráci s pražským divadlem Rokoko.

Patřil ke generaci okouzlené probouzejícím se médiem televize a televizní tvorbě zůstal věrný po celý svůj život. Stal se součástí týmu "tří V", do něhož ještě patřili ředitel Rokoka Darek Vostřel a dirigent Tanečního orchestru Československého rozhlasu Josef Vobruba. Výsledkem byla nejen řada povedených písniček, které prvně zazněly na jevišti, aby byly vzápětí natočeny na desky a uvedeny na televizní obrazovce. Díky tomu se rozjela kariéra zpěváků, jako byli Waldemar Matuška, Marta Kubišová, Václav Neckář nebo Helena Vondráčková.

I když pro televizi režíroval úspěšný seriál Tři chlapi v chalupě (1962 - 1964), hned potom se zavedl jako režisér písničkových cyklů. Tím prvním byl pořad Vysílá studio A (1963 - 1966), který se dočkal třiceti dílů, a na který navázal další pořad seriálového typu Píseň pro Rudolfa III. (1967 - 1968).

Vedle toho režíroval Jaromír Vašta také v Rokoku, byly to například tituly Chan & Son nebo Osm lásek Waldemara Matušky. Jako režisér je podepsaný i pod řadou televizních písniček (například hit Motýl). Nevšední hudební film Revue pro následníka trůnu (Revue für den Thronfolger, 1969) natočil s triem Golden Kids v tehdejším Západním Německu.

Za své kritické názory na okupaci a stávající politiku se normalizačním mocipánům Jaromír Vašta znelíbil natolik, že musel Československou televizi opustit. Živil se všelijak, také jako kameník při opravách Karlova mostu. Když se za deset let mohl do televize vrátit, točil opět hudebně-zábavné pořady. Dodnes je reprízovaný Štědrý večer bratří Mánesů (1981), ale povedla se i hudební parafráze na seriál Nemocnice na kraji města - Zpěváci na kraji nemocnice (1982).

Dostal se do formy a režíroval velké revuální programy jako Dva z jednoho města (1983), Silvestr 1983 nebo písničkový cyklus Sejdeme se Na výsluní (1983 - 1986), kterým provázela Helena Vondráčková. Právě ona a Jiří Korn byli hlavním protagonisty programů Romance ze Savoy baru (1983) a A něco navíc (1983). Poslední dva pořady vznikly ve spolupráci se Südwestfunk Baden-Baden. V téže koprodukci byla natočena i show Elvis Presley (1988), kde vedle německých interpretů účinkovali také Karel Gott, Helena Vondráčková, Jiří Korn, Darina Rolincová a taneční skupina UNO.

Začátkem devadesátých let minulého století se Jaromír Vašta párkrát objevil na televizní obrazovce jako průvodce  svých úspěšných pořadů ze šedesátých let, ale to už na něm byla znát únava a špatný zdravotní stav. Nebylo mu ani pětašedesát let, když 29. května 1996 zemřel.

Reklama

Výběr článků

Načítám