Hlavní obsah
Netrpěliví cestující čekají na přistavení soupravy historického vlaku do Nedvědice Foto: Jiří Sysel

Historickým vlakem z Brna na Slavnosti Perštejnského panství

V pátek 6. července byla ze železniční stanice Brno hl. n. vypravena souprava historického vlaku na do Nedvědice, kde se od 5. do 8. července koná již 18. ročník Slavnosti Pernštejnského panství.

Netrpěliví cestující čekají na přistavení soupravy historického vlaku do Nedvědice Foto: Jiří Sysel
Historickým vlakem z Brna na Slavnosti Perštejnského panství

Slavnosti se konají na hradě Pernštejně, v Nedvědici a všech přilehlých obcích, kde byl připraven bohatý program pro malé i velké návštěvníky. Zejména na hradě Perštejn, od šermířských soubojů, rytířů na koních, přes sokolníky, střelce, až k trestání nepoctivých obchodníků. V Nedvědici koncerty hudebních kapel, výstavy až po tradiční ohňostroj nad hladinou rybníka.

K velkému překvapení cestujících nebyla na soupravě přivěšena historická parní lokomotiva, ale historická lokomotiva motorová. V čele tohoto vlaku z Brna původně měla jet parní lokomotiva 433.001 (Skaličák), na konci vlaku, postrku, měla pomáhat lokomotiva T 478.1001 (Zamračená).

V úterý, ale došlo nařízení Hasičské záchranné služby, které jízdu parní lokomotivy 433.001 dne 6. července na akci Slavnosti Pernštejnského panství zakázalo. Zákaz byl vydán z důvodu velkého sucha a tím značného nebezpečí vzniku požárů kolem železniční tratě, způsobených odletem jisker z komína parní lokomotivy. Parní lokomotiva tak byla nahrazena historickou dieselovou lokomotivou T 478.1001. Je ovšem ironií osudu, že v noci ze čtvrtka a pátek začalo pršet a pršet nepřestalo až do pátku do poledne.      

Cestující, kteří využili možnost svézt se v historickém vlaku na nostalgické vyjížďce z Brna a do Nedvědice, si mohli během jízdy v historických vozech zvaných Rybáky vychutnat atmosféru, jakou zažívali cestující v 50. letech minulého století. Souprava byla složena z devíti vozů, kde mimo služebního (tzv. hytlák), bufetového byly ještě tři vozy druhé třídy a čtyři vozy třetí třídy (dřeváky).    

Parní lokomotiva 433.001 je nazývaná Skaličák, podle trati Skalice nad Svitavou – Chornice, kde byla používána na přepravu osobních a nákladních vlaků až do osmdesátých let minulého století. Byla vyrobena v ČKD Praha v roce1948.

Motorová lokomotiva původní ozn. T 478.1001 (nově 751001) je nazývána Zamračená, podle tvaru čelní stěny stanoviště strojvedoucího, v některých oblastech také Bardotka – ze stejného důvodu. Byla vyrobena také v ČKD Praha v roce 1964 (tedy jen 16 let po 433.001).

Byla to první motorová lokomotiva určená pro traťovou službu na dopravu osobních vlaků a rychlíků a byla vybavena parním generátorem na výrobu páry pro vytápění vozů pro přepravu cestujících. Zdrojem výkonu byl šesti válcový stojatý naftový motor o výkonu 1500 koní, který poháněl elektrický generátor. Tento dodával el. energii pro 4 trakční motory u místěné na nápravách, které již zajišťovali jízdu lokomotivy.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků