Hlavní obsah

Filmový krasavec Rolf Wanka si uměl užít přízeň zamilovaných divaček i kolegyň

• Aktualizováno
Novinky, Robert Rohál

V éře prvorepublikového filmu byl herec Rolf Wanka nazýván českým Rudolphem Valentinem. Filmový krasavec, který se často zamilovával i do svých kolegyň, měl pro české divačky kouzlo nejvyšší možné svítivosti. V těchto dnech by slavil narozeniny.

Foto: archiv autora

Filmový milovník Rolf Wanka (1901 - 1982).

Článek

I když mnohé prameny uvádějí, že se narodil 14. února 1901 ve Vídni, jiné uvádějí jako jeho rodiště Plzeň. Tam údajně jeho rod opravdu po generace sídlil. Traduje se, že Wankův praděd byl před více než sto šedesáti lety tamním purkmistrem a propagátorem plzeňského piva.

Dětství prožíval Rolf Wanka v luxusu vídeňského paláce, ale rodina jezdila i na jeden venkovský zámeček v Čechách. Studium na reálce ve Vídni mu šlo díky jeho nadání hravě. S pádem rakousko-uherské monarchie padl jeho záměr stát se námořním důstojníkem, a proto se dal zapsat na techniku v Praze.

Vedle studia pěstoval sporty, miloval jízdu na kolečkových bruslích, ale také tančil, zpíval a doprovázel se přitom na klavír nebo na kytaru. A zatímco pronikl do salonů pražské smetánky, jeho sestra Alžběta udělala kariéru operní pěvkyně ve vídeňském Burgtheatru.

Než se však stal oním "nejušlechtilejším z českých filmových milovníků", absolvoval několik zahraničních zkušeností a cizeloval svůj jazykový talent. Perfektně se domluvil německy, anglicky a francouzsky. Pobýval v Londýně i Africe, v Innsbrucku dokonce získal doktorát hospodářských a sociálních.

Vše se změnilo až jeho účastí na velké soutěži filmových adeptů ve Vídni, kde vyhrál mezi deseti tisíci účastníky (!) a získal první místo a zlatou medaili. Tehdy dokonce zatoužil hrát na divadelním jevišti. Jenomže ho polapil film, který z něj udělal idol a miláčka žen.

V českém filmu debutoval v německé verzi filmu To neznáte Hadimršku (1931), který režíroval Karel Lamač. Stal se jedním z nejpopulárnějších filmových milovníků, mezi jeho filmové partnerky patřila Adina Mandlová (Krok do tmy), Jiřina Štěpničková (Páter Vojtěch), Jiřina Steimarová (Irčin románek). Zdenka Sulanová (Lízin let do nebe) nebo Hana Vítová (Matka Kráčmerka, Srdce v soumraku, Sextánka, Poslíček lásky), do které se bláznivě zamiloval. Hodili se k sobě, a tak je režiséři často obsazovali jako partnery. Ale ani jí nebyl věrný.

Rolf Wanka se těšil mimořádné přízni jak u režisérů, tak u dámského filmového publika. Není pochyb, že pokud by se v polovině 30. let minulého století v tuzemsku vyhlašovala anketa o nejkrásnějšího filmového milovníka, byl by jasným kandidátem na vítězství.

Když v roce 1937 režíroval film Výdělečné ženy, v němž si zahrál hlavní mužskou roli, byla to jedna z jeho posledních prací v českém filmu. Vyčítali mu spolupráci s německou kinematografií. Definitivně posledním českým filmem, v němž si zahrál, byl snímek režiséra Martina Friče Krok do tmy (1938).

Vrátil se do Vídně, kde řídil nejen Městské divadlo, ale také dále pokračoval ve filmové kariéře. Postupně se vypracoval v mezinárodně úspěšného charakterního herce, který točil nejen v Německu a Rakousku, ale také v Itálii, Španělsku, Francii a Velké Británii.

Od konce 40. let hrál ve více než padesáti filmech. Ve druhé polovině 50. let si zahrál ve dvou španělských filmech s Lídou Baarovou. Později vedl ve Vídni velkou operetní scénu Wiener Stadttheater.

Rolf Wanka byl třikrát ženatý a měl syna i dceru. Na filmovém plátně se objevil naposledy v roce 1978. O čtyři roky později v Mnichově 30. listopadu 1982 zemřel. Bylo mu 81 let.

Reklama

Výběr článků

Načítám