Hlavní obsah
Při cestování Západním expresem se můžete setkat s různou úrovní pohodlí, zvláště pak ve vozech 1. třídy (viz další fotografie) Foto: Jan Kaše

Cestování Západním expresem může být někdy časově náročné

České dráhy před časem přišly se skvělým nápadem – propojit západ Čech a Prahu vlakem, který bude co nejrychleji přepravovat cestující. Ne vždy se ale tento záměr daří naplňovat.

Při cestování Západním expresem se můžete setkat s různou úrovní pohodlí, zvláště pak ve vozech 1. třídy (viz další fotografie) Foto: Jan Kaše
Cestování Západním expresem může být někdy časově náročné

Za hodinu a šest minut v Praze?

„Společným názvem Západní expres jsou pojmenovány expresy Praha – Plzeň – Cheb a Praha – Plzeň – Mnichov. Ty doplňují vlaky InterCity Pendolino v trase Praha – Plzeň – Cheb – Františkovy Lázně. Mezi Prahou a Plzní tak jezdí Západní expres nebo Pendolino každou hodinu a bez zastavení,“ dočteme se na webových stránkách Český drah, kde se rovněž uvádí, že cesta z Plzně do Prahy vám zabere pouze jednu hodinu a šest minut.

Tento časový limit, který se samozřejmě týká zastávky Praha-Smíchov, berte spíše jako orientační, neboť plynulost provozu je často narušována nejrůznějšími faktory.

Nehoda vážně zkomplikovala provoz

Při cestování vlakem je dobré mít časovou rezervu. Zvláště, pokud budete přestupovat. I když se dráhy snaží sebevíc, někdy to prostě nejde. Západní expres není výjimkou. Poruchy lokomotiv, stavební práce a samozřejmě také různé nehody.

„V neděli 28. července došlo k vykolejení nákladního vlaku u Mariánských Lázní s přerušením provozu. Trať je od nehody stále nesjízdná a spoje jsou nahrazeny autobusy. Hlavní příčinou zpoždění je čekání na přípojné náhradní autobusové spoje včetně časů nutných na přesun mezi vlaky a autobusy. Náhradní doprava a přesuny mezi vlaky a náhradní dopravou zdrží spoje za místem výluky až o zhruba 30 minut,“ informoval oborový specialista Českých drah Mgr. Petr Šťáhlavský.

Zpoždění je srovnatelné s celostátním průměrem

Každé zpoždění je nepříjemné, byť jde pouze o několik minut, a to zvláště při každodenním dojíždění. Například při zpoždění 10 minut za den, což není nic nereálného a výjimečného, ve vlaku během pracovního týdne strávíte o 50 minut déle.

Při komplikacích, jaké jsou uvedeny výše, se pak může jednat i o hodiny (autor článku v týdnu od 29. července každý den jezdil Západním expresem mezi Plzní a Prahou a spočítal, že ve vlaku pobyl o téměř 130 minut více, než uvádí jízdní řád).

„České dráhy, resp. SŽDC sledují a vyhodnocují jízdy všech vlaků, stejně jako řazení vlaků. Plnění jízdních řádů Západních expresů v trase Praha - Plzeň - Cheb bylo zcela srovnatelné s celostátním průměrem i s údaji zahraničních dopravců. Ve směru do Prahy dosahovala v letošním roce až do vzniku nehody přesnost vlaků 73 % a v opačném směru 60 %, při toleranci 15 minut, která je obvyklá u dálkových vlaků v mnoha západoevropských státech, je přesnost do Prahy 89 % a z Prahy do Chebu 85,5 %,“ dodal Mgr. Šťáhlavský.

Humor zatím nechybí

Cestující, kteří každý pendlují mezi Plzní a Prahou, jsou už trochu odolnější, zpoždění tak častou berou s humorem a zaznívají hlášky typu: „Buďme rádi, že dráhy po nás nic nechtějí, když jsme ve vlaku o hodinu déle.“

Úsměv na tváři pak mohou vyvolat i některá hlášení, která sdělují, proč je vlak opožděn: „Omlouváme se za zpoždění vlaku, které bylo způsobeno zvýšenou frekvencí cestujících.“ Nebo: „Omlouváme se za zpoždění, které bylo způsobeno obratem soupravy zpožděného vlaku.“

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků