Článek
Dvě sportovní verze Škody Octavia Liftback RS s dvoulitrovým turbodieselovým motorem o výkonu 147 kW a točivém momentu 400 Nm si zlínská krajská hygiena podle rejstříku smluv pořídila už před pěti lety. Jeden tehdy vyšel na 784 999 korun s daní.
Výběr takového auta je přinejmenším zarážející a vzbuzuje otázky, k čemu úředník na takové pozici potřebuje vůz se zrychlením z 0 na 100 km/h pod 7 sekund a maximální rychlostí 240 km/h. Oproti sériové verzi má varianta RS (u Škody zkratka pro Rallye Sport, u ostatních značek koncernu VW Rennsport) také tužší podvozek a prémiovější design.
Právě jedno z těchto šedých aut je teď s viditelnými oděrkami a poškozením zaparkováno ve zlínských garážích. Ve druhém, patrně v tom nepoškozeném, zachytil ve středu reportér Novinek Sedláčkovou ve chvíli, kdy opouštěla garáže Krajské nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně, kde sídlí i krajská hygienická stanice.
Vyjádření zatím Novinky od vedení zlínské hygieny nezískaly.

Škoda Octavia RS v garáži Krajské hygienické stanice Zlínského kraje
Sedláčková je podezřelá z toho, že při předjíždění srazila motorkáře, jenž skončil s pohmožděninami, a z místa údajně ujela. Sedláčková označila informace za „zkreslené nebo smyšlené“. Neupřesnila však v čem.
Prémiových vozů mají víc
Dvě „eresa“, jejichž užívání úředníky hygienické stanice vzbuzuje rozruch, si krajská hygiena nepořizovala na vlastní pěst. V roce 2020 vypsalo ministerstvo financí pro tento úřad zakázku, díky níž mohli její pracovníci nakoupit dvě osobní auta v kategorii 2C, tedy určená pro vedoucí pracovníky. Přihlásila se jen firma Gerhard Horejsek a spol., s. r. o., a kontrakt získala. Z technické specifikace to ale nevypadá, že by ministerstvo zamýšlelo kupovat úředníkům sporťák.
Nároky byly podobné jako u jiných státních institucí - výkon aspoň 75 kW, točivý moment minimálně 250 či automatická převodovka. Ostatní hygieny pořizovaly hlavně vozy, jako je Škoda Fabia Combi nebo Renault Clio Grandtour, které se výkonem vejdou do 81 kW, což odpovídá běžnému rodinnému vozu, Octavia RS pro Zlín má výkon skoro dvojnásobný.
Navíc to není jediný výkonný stroj, který na Zlínsku mají. V posledních letech centrálně nakoupili ještě další čtyři Škody Octavie iV plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 150 kW, tedy přes dvě stě koní. Jedno auto přišlo úřad Sedláčkové na 820 tisíc korun s daní. V garáži ho však reportér Novinek nezahlédl.
V jiných krajích to umějí úsporněji
Podle záznamů v Registru smluv si jiné krajské hygienické stanice běžně pořizují méně výkonné vozy přes centrální nákupy. Většinou Škody Fabie Combi, ale i modely jiných značek.
Zlínská hygiena za posledních sedm let nakoupila celkem 16 nových aut, čímž se vyrovnává početnějším krajům, například Středočeskému (16 vozů) nebo Moravskoslezskému (17 aut), který řadu starších vozů převedl na jiné státní instituce.
Naopak třeba jihomoravská hygiena rozšířila svůj vozový park jen o šest nových aut, plzeňská o osm, karlovarská o sedm a na Vysočině jim stačilo přidat pouhé jedno auto.

Dvě ze čtyř vozidel Škoda Octavia RS v garáži Krajské hygienické stanice Zlínského kraje
Napříč republikou převládají vozy značky Škoda. Hlavně modely Fabia Combi Ambition s výkonem od 70 do 81 kW, které získala drtivá většina krajů. Jeden vyšel přibližně na 350 tisíc korun s daní.
Třeba Středočeský kraj jich pořídil od roku 2019 osm. Na jižní Moravě přikoupili v roce 2023 i dvě Škody Octavia Combi Special Style s výkonem 81 kW v součtu za 1,2 milionu korun s daní.
Udržitelnější elektroauta?
Zlínská hygienická stanice oproti ostatním krajům pořizovala v posledních sedmi letech víc modernějších a dražších modelů.
Pod vedením Sedláčkové úředníci pořídili tři vozy Škoda Fabia Combi, jednu Škodu Rapid Spaceback, čtyři Renaulty Clio Grandtour, dvě zmíněné Octavie RS, dva vozy Hyundai Tucson Comfort, jeden za asi 820 tisíc korun s daní, a další čtyři Škody Octavia iV.
Nové modely pořizují samozřejmě i jinde. Třeba moravskoslezská hygiena má nově jednu Toyotu BZ4X za 882 tisíc. V roce 2021 ale zakoupila také dva skromnější vozy Dacia Duster Comfort. Z těch výkonnějších mají pak jednu Škodu Superb s výkonem 132 kW za asi 800 tisíc korun.
Jeden Superb, byť s nižším výkonem, vlastní i hygiena v Praze. S dvěma vozy Hyndai Tuscon jezdí třetím rokem v Karlových Varech.
Rozdíl v přístupu jednotlivých úřadů je tedy zřejmý.
Úřad hlavní hygieničky přitom dlouhodobě zdůrazňuje potřebu navýšení peněz pro hygienické stanice a udržitelné financování. Nejen na zdravotní aktivity vůči veřejnosti a posílení prevence, ale i odměny odborníků a provoz. Celkový rozpočet na hygienické stanice čítá asi 1,5 miliardy korun.
Papalášský luxus?
Novinky před časem v souvislosti s nákupy luxusního vozu Audi A8 za tři miliony korun pro ostravského primátora zjišťovaly, jaká je situace i v dalších krajských městech.
Ukázalo se, že primátoři vesměs využívají vozy Škoda Superb. Brněnská primátorka má k dispozici vůz Škoda Enyaq.
Výjimky se nicméně našly a vyšlo tak najevo, že moravskoslezský hejtman a poslanec Josef Bělica z ANO nechal v roce 2022 coby primátor Havířova koupit limuzínu značky Lexus za 2,3 milionu korun.