Hlavní obsah

České Vánoce v číslech

Novinky, das

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Více než polovina Čechů slaví Vánoce tradičně a prožívá je po celý advent až do Silvestra. Pro třetinu jsou Vánoce časem odpočinku, ale až od Štědrého večera po Silvestr. Jen 1,7 % Čechů podle průzkumu portálu Kupi.cz neslaví Vánoce vůbec.

Foto: Profimedia.cz

Kapr je bezesporu symbolem vánoční kuchyně.

Článek

Vánoční svátky jsou pak především o setkávání s rodinou a přáteli, čase stráveném u televizních pohádek a o pojídání vánočních dobrot.

Za tradiční štědrovečerní večeři Češi jednoznačně považují smaženého kapra a bramborový salát. Ačkoliv tuto tradici ne všichni dodržují, vzhledem k tomu, že například kapra ani jindy nejedí, tuto tradici nehaní. Obvykle jen kapra zaměňují za jinou rybu, případně děti za kuřecí řízek.

„Kapr je bezesporu symbolem vánoční kuchyně. Při nákupu jsou pak dle prodejců rozdílné požadavky na velikost ryby, což se zejména odvíjí od počtu jedinců v domácnosti,“ upřesňuje Jan Koubek ze společnosti Fish Market.

V posledních letech ale roste i popularita jiných druhů ryb. „Zejména ti zákazníci, kteří nejedí kapra, preferují lososa. Ve vánočním čase jsou zákazníci ochotni utratit více, proto si kupují i mořské plody, jako např. krevety. Standardně nabízíme také pstruha, mořského vlka, pražmu, okouna, candáta, tresku a jiné,” doplňuje Simona Fáberová z obchodního řetězce Albert.

Co dalšího nechybí na vánočním stole?

Podle průzkumu Kupi.cz na slavnostním stole nechybí ani exotické ovoce (u 40 % dotazovaných) či cola nebo jiné nealko limonády (34 %). Jen necelá polovina Čechů (46,7 %) doma vaří i rybí polévku a 69 % domácností má doma vánočku, přičemž až u 43 % se jedná o vánočku kupovanou.

Většina lidí také doma peče cukroví, přičemž s pečením začínají již 2-3 týdny před Vánoci. Nejčastěji kupované ingredience jsou typicky v pořadí – mouka, cukr, vejce, čokoláda, rozinky a ořechy. Lidé často pořizují i typická vánoční dochucovadla, jako rum, kokos, mandle či vanilku.

Celých 76,9 % dotázaných dělá před Vánoci větší speciální nákup a až 86 % z nich přitom sleduje akční nabídky jednotlivých obchodů.

Reklama

Výběr článků

Načítám