Pokud chtějí lidé čokoládou obdarovat své blízké, preferují menší luxusní sety. Češi čokoládu vybírají především podle druhu (v 50 % případů) a značky (34 %). Cena je hlavním kritériem při nákupu pro 12 % zákazníků. Vyplynulo to z průzkumu společnosti KPMG, kterého se v Česku zúčastnilo 500 respondentů s reprezentativním zastoupením podle pohlaví, věku, kraje, vzdělání, čistého měsíčního příjmu a velikosti místa bydliště.

Čokoládu jako dárek nejčastěji vybírají Západoevropané, nejvíce pak Britové a Francouzi. Během svátků v roce 2011 vzrostl prodej čokoládových výrobků v obou zemích o 53, respektive 41 procent. Nárůst spotřeby čokolády ve svátečním období hlásí také Čína, kde se cukrovinka stává vyhledávaným dárkem mezi střední třídou. Na čokoládové dárky slyší také Češi – oslava či návštěva jsou důvodem k jejímu nákupu pro devět procent respondentů.

Jiný kraj, jiná chuť

Obecně je u nás oblíbenější mléčná čokoláda, nicméně chuťové preference se liší kraj od kraje. „Je zajímavé, že například v Královéhradeckém a Pardubickém dávají přednost čokoládě hořké, zatímco mléčnou s přísadami si oblíbili v Libereckém a Moravskoslezském kraji. Na Plzeňsku si rádi pochutnají jak na hořké, tak na mléčné, a to i pokud jsou do ní přimíchány oříšky nebo ovoce. Bílá čokoláda a netradiční chutě respondenty oslovují ze všeho nejméně,“ vysvětluje Marika Konečná z KPMG.

Nicméně i v České republice se v nabídce můžeme setkat s netradičními přísadami, jako je mořská sůl nebo chilli papričky.

Chuť na čokoládu klesá s věkem

Více než polovina Čechů si čokoládu dopřává až několikrát týdně – a čím mladší konzument, tím častěji. Zatímco čokoládu si jednou týdně dá 58 procent lidí ve věku 18–25 let, v kategorii nad 55 let jde jen o 47 procent. Až několikrát denně se touto kakaovou pochoutkou odmění šest procent mladých lidí, u starších jde o ojedinělé případy.

„Právě mladí lidé určují směr, kterým se čokoládový průmysl v budoucnu vydá. A přihlížet se musí nejen na chuť či design. Stále větší roli hrají i zdravotní aspekty čokoládových výrobků, které nemusí mít nutně jen negativní účinky. Přiměřená konzumace kvalitní hořké čokolády s vysokým podílem kakaa například snižuje krevní tlak nebo zlepšuje naši náladu,“ upozorňuje Marika Konečná.