„Například u výrobků pro domácnost tržby celkově klesly o 4,2 procenta,“ sdělil Kozub. Obecně ale zboží v této oblasti zlevňuje, marže obchodníků se snižují, a tak aby si udrželi stejné tržby, musí obsloužit více zákazníků.

Podle říjnového průzkumu Home Creditu mají lidé v plánu o Vánocích utratit o něco více než v loňském roce, což by mohla být pro obchodníky pozitivní zpráva. „Letos hodlají vydat nejčastěji mezi pěti a deseti tisíci korunami. Zhruba takovou částku dá na Vánoce 34 procent dotázaných, zatímco loni si takovou možnost připouštělo jen 22 procent,“ připomněl Kozub.

Chytré telefony, kávovary nebo fotoaparáty

Protože vánoční sezóna je klíčová a její výsledky ovlivní obchodníky na celý další rok, chce každý prodejce utržit od října do Vánoc co nejvíc. Hitem letošních Vánoc by měly být podle Kozuba chytré telefony, čtečky e-knih, notebooky a tablety. Letí i kávovary a presovače, domácí nářadí, GPSky nebo fotoaparáty.

I přes velké přípravy na Vánoce je jasné, že po mohutném lákání v prosinci přijdou po Novém roce výprodeje. V obchodech se budou zbavovat přebytečných zásob, aby uvolnili sklady jarnímu zboží. „Sezónní sortiment, jako je například zimní oblečení, bude za plné ceny téměř neprodejný, proto i letos budou obchody lákat na slevy ještě před Vánocemi a po svátcích tento tlak ještě vzroste,“ dodal Kozub.