"Téměř každý pátý Čech nechává výběr dárku až na poslední chvíli. Těsně před Štědrým dnem nebo dokonce v průběhu slavnostního dne nakupuje dárky 18 procent dotázaných," uvádí průzkum. Třetina lidí vyráží za nákupy vánočních dárků v říjnu až listopadu.

"Za vánoční dárky pro děti vydáme nejčastěji více než 2000 korun a na své rodiče pamatuje celých 86 procent dotázaných, kteří jim kupují nejčastěji dárky do 1000 korun," tvrdí zpráva SC&C. Téměř polovina respondentů uvedla, že svým prarodičům na vánoce nedává žádné dárky.

Sourozenci přicházejí zkrátka

Z blízkých příbuzných poté přicházejí nejvíce zkrátka sourozenci, které neobdarovává 60 procent dotázaných a téměř pětina Čechů jim kupuje pouze drobné dárky v hodnotě do 500 korun.

Cennější dárky jsou výjimkou také v případě vzdálenějších příbuzných, jako jsou tety, strýcové a jejich děti. Dárky pro tety a strýce nekupuje 57 procent dotázaných a u sestřenic a bratranců je tento ukazatel o tři procentní body vyšší. "U přátel se nejčastěji objevují jako dárky maličkosti od 200 nebo 500 korun. Nicméně je mezi námi téměř 20 procent lidí, kteří za dárky pro přátele utratí více než 1000 korun," uvedla společnost.

Hodnota dárků pro partnera nebo partnerku se velmi liší a nejčastěji se pohybuje mezi 500 až 1000 korunami nebo přesahuje částku 2000 korun.

Čím víc peněz, tím dražší dárky

Nákup vánočních dárků závisí na finančních možnostech a podle průzkumu platí jednoduchá rovnice, že čím vyšší má člověk příjem, tím dražší dárky a pro více osob pořizuje. "Pokud například naše příjmy přesáhnou 25 000 korun, chceme obdarovat v průměru deset lidí. Nejčastěji však na Vánoce kupujeme dárky pro sedm až osm lidí a průměrná částka, kterou na jednu osobu vynaložíme, je 996 korun," uvedli autoři průzkumu.

Mezi obchodníky panuje před letošní vánoční sezonou značná nervozita, protože Češi kvůli hospodářské krizi omezili své útraty. Obchodní řetězce proto začaly nabízet předvánoční slevy a různé akční cenové nabídky, pomocí kterých se snaží zákazníky k útratám povzbudit.
Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007; důvodem byly nižší ceny.