Kvůli nepřibrání na váze není pozřeba se hned postit. Zásadou je, že příjem energie by měl být stejný jako před svátky nebo jen o málo vyšší. Energii bychom měli přijímat rovnoměrně během celého dne. Není proto vhodné držet půst a večer se pak přejíst různých dobrot.

Místo másla želatina, místo veky celozrnné pečivo

Nahrazením některých surovin vhodnějšími můžeme nejen zmenšit kalorickou hodnotu vánočních dobrot, ale i vykouzlit zajímavé chuťové variace.

„Místo máslových krémů doporučuji vyzkoušet pudinkové, tvarohové nebo želatinové. Náplně lze nahradit ovocem, bílá mouka celozrnnou a cukr sladidly,“ poradila kuchařkám i strávníkům Kristýna Galová, terapeutka brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment.

K přípravě chlebíčků je příjemnou a zdraví prospěšnou změnou nahrazení bílé veky celozrnným pečivem. Chlebíčky můžeme namísto kupovaných tučných salátů namazat tvarohovými sýry a ozdobit zeleninou. Na obloženou mísu se pak hodí zelenina v kombinaci s libovou šunkou a sýry s obsahem tuku do 40 procent.

Obložené chlebíčky lze vyrobit z celozrnného pečiva místo z veky.

FOTO: www.lahudky-avl.cz

Kalorický příjem můžeme snížit například i tím, že si namísto klasické přílohy naložíme zeleninu. Jako přípitek je možné zvolit suché víno. Tvrdý alkohol a sladké míchané nápoje obsahují velké množství energie.

Rohlíček s polevou se vyrovná dietnímu obědu

„Snad největší kalorickou bombou je klasické vánoční cukroví. Například sto gramů rohlíčků z máslového krému, oříškového základu a čokoládové polevy má energetickou hodnotu 1100 kJ, což je srovnatelné s dietním obědem,“ upozornila Galová.

Cukroví je největší kalorickou bombou z celých Vánoc.

FOTO: Novinky

Doporučila by proto zdravější cukroví, například kuličky ze sušeného ovoce, želé s granátovým jablkem nebo jednohubky z ovoce lehce namáčeného v čokoládě.

I s kaprem a salátem lze kouzlit

Není tajemstvím, že tradiční jídlo českého vánočního stolu je nejen chutné, ale také velmi tučné. Jednoduchými úpravami přitom můžeme docílit radikálního snížení jeho kalorické hodnoty. 

Tradiční smažený kapr s bramborovým salátem
Smažený kapr, 150g = 1 750 kJ
Bramborový salát, 400 g = 3 160 kJ
Celkem 4910 kJ
Kapr smažený na minimu tuku a bramborový salát s jogurtem
Smažený kapr, 150g = 1 100 kJ
Bramborový salát, 400 g = 1 280 kJ
Celkem 2380 kJ
Pečený kapr s bramborovým salátem bez majonézy i jogurtu
Pečený kapr, 150g = 780 kJ
Bramborový salát, 400 g = 1 000 kJ
Celkem 1780 kJ
Rybí filé s bramborovou kaší a zeleninovou oblohou
Rybí filé, 150g = 450 kJ
Bramborová kaše, 150 g = 450 kJ
Zeleninová obloha, 100 g = 200 kJ
Celkem 1100 kJ

Abychom opravdu dodrželi svá předsevzetí, je třeba se na svátky připravit předem. Důležité je naplánovat si stravování ještě před Vánoci. Nejen si říci, zda si chcete svoji váhu udržet, nebo si můžete dopřát nějaké dobroty a pár kilo přiberete. Také je vhodné si stanovit, co si dopřejete sníst na Štědrý den a během celých svátků.

Kdo si totiž stanoví předem zásady stravování, má pak větší přehled o příjmu a složení potravin a více si věří, že dokáže svátky zvládnout bez újmy na váze.