Hlavní obsah

Američané letos za dárky utratí skoro 10 biliónů korun

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

NEW YORK

Američané budou při letošních vánočních nákupech poněkud zdrženlivější. I přesto ale utratí o 3,7 procenta více než loni. Na základě průzkumu mezi téměř 8000 zákazníky to předvídá výzkumná společnost BIGresearch. Podobné výsledky očekává i americká Národní federace maloobchodu (NRF), podle níž se během předvánoční nákupní sezony prodá zboží za 474,5 miliardy dolarů (9,15 biliónu korun), což je o čtyři procenta více než před rokem.

Článek

Poněkud konzervativnější přístup k nákupům dává NRF do souvislosti s jistým útlumem v americké ekonomice. Mnoho obchodníků se proto zřejmě bude snažit o cenovou konkurenci, což je pro zákazníky "ohromné vítězství", uvedla šéfka NRF Tracy Mullinová.

Předvánoční výdaje by letos měly v průměru dosáhnout 817 dolarů (15 760 Kč). Dalších 107 dolarů (2064 Kč) utratí Američané za výhodné nákupy pro sebe, které nemají nic společného s Vánocemi nebo případně s židovskou Chanukou připadající na zhruba stejné období roku. Z celkových téměř 924 dolarů věnují bezmála 620 dolarů (11 960 Kč) na dárky. Za jídlo a sladkosti utratí 95 dolarů (1832 Kč), zjistil BIGresearch.

Dárkové poukazy jsou oblíbené

Nejžádanějším dárkem jsou letos podle průzkumu dárkové karty a certifikáty, za něž si pak mohou obdarovaní vybrat zboží podle vlastní úvahy. Přání dostat takový dárek vyslovilo téměř 54 procent dotázaných. Více než polovina by rovněž uvítala oděvy a jejich doplňky, knihy, hudební a filmová CD a DVD či videohry. O spotřební elektroniku a příslušenství k počítačům má zájem každý třetí Američan.

Nákupní zvyklosti se proti loňsku příliš nezmění. Nejvíce zákazníků se opět chystá do obchodů se zlevněným zbožím a do obchodních domů. Roste ale obliba onlinových nákupů, za něž letos Američané utratí v průměru 30,2 procenta z částky určené na Vánoce, což je o 1,3 procenta více než loni.

Ačkoli předvánoční sezonu v USA oficiálně zahajuje takzvaný černý pátek po Dni díkůvzdání v závěru listopadu, přes 40 procent zákazníků hodlalo s nákupy začít ještě před svátkem Halloween, který Američané oslavili posledního října. Z tohoto pohledu Vánoce v amerických obchodech právě startují.

Reklama

Výběr článků

Načítám