Hlavní obsah

FILM: Krást a přitom být v právu?

Novinky, Michal Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

KARLOVY VARY

Byl to nejlepší film z letošního festivalu z Cannes, mohli jste zaslechnout v kuloárech. Ti, kteří jsou zamilovaní do amerického filmu, většinou francouzsky mluveným snímkům nevěří, na druhou stranu evropští nostalgici pěstují slabost pro složitá, intimistická nebo neučesaná francouzská díla, která jsou štědře podporovaná od vlády. Film Právo slabšího Lucase Belvaux je v tomto smyslu kompromisem, je z Belgie, je evropsky neefektní a divácky strhující.

Článek

Ocitáme se v dělnickém městě, v prostředí zbídačeném zeštíhlováním místní průmyslové výroby, která vzala lidem nejdříve mládí, život a nakonec v době ekonomické transformace i práci. Patrick žije s manželkou, která ráno vstává do práce v továrně, a stará se o dítě. Trpí pocitem méněcennosti, že si nemůže sehnat s univerzitním vzděláním pořádnou práci, stejně jako dárky tchána, které jej v jeho očích ponižují před dítětem i manželkou.

Co je ale nejhorší, je všednost ubíjejícího stereotypu bez práce, bez budoucnosti, v němž se člověk ptá, proč má ráno vstávat, a v který utrácí život u karet, piva nebo nekonečných výčitek a pocitů hořkosti. Setkání s někdejším kriminálníkem Robertem (hraje jej sám režisér Belvaux) přiměje trojici hrdinů k zoufalému činu, pokusí se přepadnout nové majitele zbankrotované továrny a vzít si jejich peníze. Samozřejmě přepadení nezkušených lupičů a vysloužilých dělňasů neskončí zrovna tak, jak by sami očekávali.

Film nabízí pohled do světa zanikajících dělnických lokalit, až se nám může zdát, že se tajně ocitáme přímo v těch nejobvyklejších momentkách takových rodin či opuštěných a upracovaných chlapů. Nesmíme promluvit, ani kýchnout, abychom nezničili iluzi.

Čest nebo moped?

Druhou rovinou je morální dilema samotné loupeže lidí, kteří si ve svých očích berou cosi, o co je obrala doba divokých privatizací a zániku průmyslové výroby. Opírají se o právo outsiderů, o právo zbídačených lidí, kteří nemohou přijmout logiku takového světa, který nectí minulost, důstojnost, jejich zásluhy, ani vzpomínky.

V třetí vrstvě filmu sledujeme Patrickovu rodinu a rozpad jeho vztahu s manželkou Carole (hraje jí Natacha Regnierová, jedna z hostů letošního festivalu), který poznamená malichernost - moped, dárek od tchána. Patrick nepřenese přes srdce ponížení, že domů nemůže tak drahý dárek sám koupit. Svoji cti a svoji pýše obětuje soudržnost rodiny a nakonec paradoxně i všechno ostatní - je nucen v kritické situaci zabít.

Co to je dnes zůstat dělníkem? Jaké to je vcítit se do armády lidí, která se ocitla na okraji a zůstává uvězněna uprostřed podobných industriálních městeček, které přišly o budoucnost. Samotný čin loupeže je v tomto kontextu komický, romantický, ale nakonec hodně upřímný.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám