Švédský film z Úst do úst a finské Mrazivé město mají navíc společné i to, že oba rozplétají traumata a konflikty současné rodiny.

Ve snímku švédského režiséra Bjorne Rungeho sledujeme intimistické drama vyprahlé a rodiny, z které uteče po incidentu dospívající dívka. Dá se dohromady s drogovým dealerem, do něhož se zamiluje, a stává se jeho prostitutkou, která mu svým tělem platí za drogy a srovnává jeho dluhy. Její otec se ji marně snaží přivézt zpátky.

"Matka i otec z filmu si zde musí pokládat zásadní otázku, jestli byli dobří rodiče. Otec se dokonce na to zeptá svého syna, ovšem mně se na tom líbilo to, že syn na ni neodpověděl," tvrdí samotný režisér. Jeho snímek je pochmurnou studií citů, zkoumá tváře svých hrdinů tak trochu, jako to dělal kdysi Bergman. Scéna z hotelu připomene dokonce bergmanovský snímek Persona.  

Vražda milého dealera

Dost vypjatý film končí tragicky, ale i s náznakem naděje. Dívka svého milence zabije a vrací se domů. "Je to jediné východisko z filmu, jinak by se nevykroutila z toho pekla, do něhož spadla," vysvětluje ve Varech Runge.

Film stejně tak vykresluje situaci moderní rodiny, ve které manželé propadají latergii a lhostejnosti. Žena se dokonce nechá zlákat na rande naslepo přes internet. "Nedivte se, v současném Švédsku je tohle velký trend. I lidé kolem padesáti šedesáti let tomu propadli a scházejí se v hotelích naslepo," připomněl filmař.

Finský film Aku Louhimies je stejně tak pochmurný, zachycuje ženu, která manipuluje se svým mužem, až nakonec rozbije celou rodinu. "Nechtěl bych, aby to vyznělo, že mám na ženy negativní názor. Je to jen příběh, jeden z mnoha, spíše vyprávím o rodině. Ve Finsku se skoro padesát procent manželství rozpadá, není to zrovna lichotivá statistka," vysvětluje Louhimies.

Naopak norský snímek Repríza Joachima Triera popisuje dnešní mladou generaci - tedy alespoň osudy vzdělaných mladíků, kteří touží se stát spisovateli  a řeší své problémy s holkami. "Jsem hodně vzdálený příbuzný Larsen von Triera, ale nějak blíže se neznáme," uvedl režisér, který je zároveň dvojnásobný mistr Norska ve skateboardingu.

Ze skateboardu za kameru

"Já jsem chtěl být filmařem, začínal jsem tím, že jsem natáčel skateboardingová videa," uvedl filmař, který sice ve Varech nepředvedl žádné triky, ovšem zato dovedl mluvit o starých filmech a norské literatuře. Jeho snímek je moderně, až klipovitě vyprávěný, Trier si dovede pohrávat s flashbacky, komentářem i zastavením obrazu.

"Představujeme tam typické norské mladíky, kteří nevědí, co mají vlastně dělat, za čím mají jít, a proto hledají. Asi jsme takoví," uvedl jeden z představitelů hlavní role Espen Klouman. Jeho partner z filmu Anders Danielsen potom popsal, jak nebezpečné bylo jezdit na kole se zavřenýma očima.

Největší obdiv publika si ale vysloužila herečka Viktoria Winge, jež novinářům připomněla mladou Annu Karinu nebo Isabelle Huppert.