Sandi si firmu otevřel před rokem v Jakartě a od té doby neví, kde mu hlava stojí. Tolik zákazníků přichází, aby si dalo odstranit tetování, na které se v této nejlidnatější muslimské zemi na světě pohlíží s velkou nelibostí.

Jeden z klientů, Riki Irawan, doufá, že jej tělo bez tetování přiblíží k Bohu a smíří s muslimskými rodiči jeho snoubenky, kteří odmítali dát svou dceru tetovanému muži. Riki tedy neměl jinou možnost, než si dát tetování odstranit.

„Radost z tetování je dočasná, trvá jen několik týdnů, pak máte zničený život,” svěřil se jednatřicetiletý muž agentuře AFP.

Odstranění vyjde na pár stovek

Stejně jako on přicházejí za Sandim stovky zbožných muslimů, aby si dali za 150 tisíc rupií (asi 230 korun) tetování odstranit. Tato skromná částka mu slouží jen k tomu, aby zaplatil elektřinu. Sandi jinak žije z příjmů ze své malé tiskárny.

Zákazník zaplatí pakatel, musí ale odříkat verše koránu.

Zákazník zaplatí pakatel, musí ale odříkat verše koránu.

FOTO: Profimedia.cz

Pro Sandiho nejvíce znamená to, že se zákazníci očišťují od hříchů, které tetování představuje. Požaduje od nich, aby odrecitovali 50 veršů z koránu, případně méně, pokud jich tolik neznají. Zákazníky ale vybízí, aby se pokusili odříkat další verše, pokud přijdou několikrát.

V mešitách budí tetování pozornost

V některých asijských zemích, zvláště v Indonésii, je tetování často spojováno s trestnou činností a s uvolněnými mravy. Chodit v největší muslimské zemi světa s tetováním proto není snadné a Sandi o tom ví své. Nechal se potetovat v době, kdy náboženství nepřikládal žádný význam.

„Bylo nevhodné chodit s tetováním do mešity. Snažil jsem se chovat normálně, ale lidé na mě zírali,” vzpomíná Sandi, který sám prováděl tetování na převážně hinduistickém ostrově Bali.

„Tetování je spojováno s negativními představami a s drogami, rozhodl jsem se tedy skončit a prodat tetovací nástroje,” říká Sandi, který má dosud na tváři starou jizvu po tetování, které se obtížně odstraňovalo.

Sandi Widodo připravuje jednoho ze zákazníků na odstranění tetování.

Sandi Widodo připravuje jednoho ze zákazníků na odstranění tetování.

FOTO: Profimedia.cz

Když se rozhodl své tetování odstranit, navštívil několik zařízení nabízejících tuto službu, ale většina z nich požadovala částky, které jsou pro většinu Indonésanů nedostupné. Rozhodl se tedy založit vlastní firmu. Podařilo se mu sehnat peníze a za ně si mohl koupit dva lasery k odstraňování tetování.

Nad vstupními dveřmi do jeho firmy je napsáno „Odčiňte své hříchy, stiskněte ruku bratru muslimovi.”

Islám tetování zakazuje

Podle některých muslimských kazatelů je volba jasná. „Islám tetování zakazuje, protože tím nejen nečiníme dobře vlastnímu tělu, ale znehodnocujeme dílo boží,” říká zástupce Rady ulemů Huzaemah Tahido. Rada ulemů je nejvyšší náboženskou instancí v Indonésii, jejímiž doporučeními se celá země řídí.

„Je-li to možné, odstraňte své tetování a kajte se. Jestliže se nemůžete tetování zbavit, protože je to příliš bolestivé, nechte si je, ale musíte se stále kát,” říká.

I ve druhém největším městě Indonésie Surabayi žádají v zařízení, které odstraňuje tetování, aby zákazníci odříkávali verše z koránu. Také islámská banka Muamalat má záštitu nad mobilním zařízením, dodávkou projíždějící ostrovem Jáva, kde se tetování odstraňuje.

Třiadvacetiletý Maulidul Irfan vyzkoušel všechno, aby si sám tetování odstranil, ale neúspěšně. Vypravil se tedy k Sandimu. „Studoval jsem, abych se stal profesorem islámského náboženství. Bylo by tedy nevhodné, abych měl tetování,” svěřuje se.