Jednou z prvních věcí, kterou je zapotřebí zkontrolovat, je stav plášťů a správný tlak pneumatik. Pokud jsou pláště sjeté nebo mají viditelné trhlinky, je na čase je vyměnit. Pneumatiky případně dofoukneme. Správnou hodnotu tlaku najdeme na boční straně pláště.

Sjetý vzorek na pneumatice

Sjetý vzorek na pneumatice

FOTO: Aneta Lednová, Novinky

Důležité je zkontrolovat stav brzd. U ráfkových brzd kontrolujeme, jestli nejsou špalky moc opotřebené. „Pokud nejsou vidět žádné drážky mezi jednotlivými výstupky na špalcích, tak nám to značí, že je potřeba špalky vyměnit,“ popsal Novinkám Karel Studnička ze Ski a Bike Centra Radotín. Zkontrolujeme také, zda brzdy správně zabírají. Ideálně by měly fungovat už v první polovině své dráhy.

Brzdový špalek, na kterém jsou vyznačené drážky

Brzdový špalek, na kterém jsou vyznačené drážky.

FOTO: Aneta Lednová, Novinky

V neposlední řadě zkontrolujeme stav řetězu. Znečištěný řetěz očistíme a namažeme mazivem. Postupem času také dochází k vytahování řetězu. K této kontrole slouží speciální měrka, kterou lze zakoupit v jakémkoliv obchodě zaměřujícím se na cyklistiku.

Čtěte také:
Výběr kola? Musí sedět velikost rámu, myslete ale i na své pozadí

„Měrku přiložíme k řetězu, a pokud do něj zapadne, tak to svědčí o tom, že je řetěz vytahaný a je potřeba ho vyměnit. Pokud máme řetěz v pořádku, tak nám v podstatě zůstane měrka na řetězu viset. Nezapadne do něj,“ vysvětlil Studnička.

Řetěz, který je v pořádku

Řetěz, který je v pořádku.

FOTO: Aneta Lednová, Novinky

Lanka a bovdeny ovlivňují, jak hladce fungují brzy nebo řazení. Suchá lanka mohou vést k tuhému kroku brzdy. Namazat je můžeme olejem nebo řídkou vazelínou. U starších kol může také dojít k jejich popraskání.

Prasklé lanko

Prasklé lanko

FOTO: Aneta Lednová, Novinky

Poslední bod, na který je důležité se zaměřit, je stav vidlic a tlumičů. Ty nejprve otřeme od nečistot a poté je namažeme silikonovým olejem.