Na parkovišti v New Jersey s výhledem na panorama mrakodrapů na newyorském Manhattanu na sebe Tom Barnhardt (52) natahuje speciální tričko s vyztuženými lokty. Bojuje s tím, protože mu překáží poněkud pokročilé bříško. Je neděle dopoledne a Barnhardt tento oděv potřebuje, protože ho záhy naprosto ovládnou Acid Drops a Pushes. To nejsou drogy, ale triky na skateboardovém prkně.

„Už dávno neplatí, že prkno se těší pověsti jednoho z nezaměnitelných symbolů subkultury teenagerů ve velkoměstech - muži ve středním věku dnes dobývají tento pouliční sport“, všiml si list The Boston Globe.

Už neměl na porsche

Ještě před deseti lety Barnhardt díky grafickému studiu, které založil a vlastnil, řadil mezi úspěšné podnikatele na Manhattanu. V roce 2008 udeřila hospodářská krize. O rok později jeho firma zbankrotovala, on skončil jako nezaměstnaný, přičemž dlužil 400 tisíc dolarů (9,7 miliónu korun).

„Hledal jsem nějaký ventil, jak si vybít frustraci. Tehdy jsem opravdu neměl na to pořídit si nové porsche. Vsadil jsem na to, co mě bavilo jako kluka: na řádění na prkně,“ popisuje. Dnes své tehdejší vnuknutí velebí. „Jak kdyby teď šly moje životní hodiny pozpátku. Ať si přebírám, jak chci, omládl jsem a na prkně se cítím, jako kdybych chodil na střední,“ pochvaluje si.

Barnhardt a jeho přátelé se setkávají každý víkend. Občas si vyrazí i tisíce mil daleko, aby našli co nejlepší podmínky pro své sportovní vyžití.

Nejsou sami - přední výrobci vybavení hlásí nepřetržitý růst prodeje. Za posledních deset let se počet „skejťáků“ nad 35 let zdvojnásobil, potvrzuje studie Svazu amerických výrobců sportovních potřeb.

Londýnský klub přijímá výhradně nad padesát

Tato móda se už přelila do Evropy, především Británie a Německa. Londýnský klub skateboardistů příznačně nazvaný Šedí vlci nepřijme za člena nikoho, kdo ještě neslavil abrahámoviny.

„Odrostlejší skateboardisty tvoří buď ti, kteří prožili pubertu v osmdesátých letech, nebo noví otcové, kteří si chtějí zařádit s dětmi,“ vysvětluje Titus Dittmann (66), německá skateboardová legenda, jež vyučuje tento sport na univerzitě v Münsteru.

Také ve Spolkové republice prodeje stoupají, Dittmann provozuje úspěšně vlastní značku Titus. „Vyzrálejší sportovci investují výrazně víc do kvality a bezpečnosti,“ řekla časopisu Focus Susan Kämpferová, majitelka obchodu se sportovními potřebami v Berlíně.

„Koho ovládá vztek, nebo ho sužuje splín, tomu doporučujeme sepsat si seznam činností, které ho uklidňují a povzbuzují. Mezi mými přáteli mnozí sázejí na prkno,“ svěřuje se Peter Walsburger, psycholog Svobodné univerzity v Berlíně. „Sám jsem si jedno pořídil. Walsburgerovi je 69 let.