Jaká je vaše role v rámci značky Hennessy?

Jsem zástupcem osmé generace rodiny Hennessyů. Můj předek Richard Hennessy založil firmu v roce 1765, takže tento rok máme 250. výročí založení. A slavíme ho v pěti velkých městech. Už to proběhlo v Kantonu, příští týden nás pak čeká Moskva, v červenci New York, v srpnu Johannesburg a nakonec v září Paříž. A mou prací je cestovat a propagovat značku.

Je to spíš práce, nebo koníček?

Nevím vlastně, jaký je v tom rozdíl. Je to práce, protože jsem za to placený, ale rozhodně je to příjemné.

Jste nějak zapojen do výroby koňaku?

Ano, jsem pěstitel, takže dělám víno a pak ho destiluji. Destilát u mě pak stárne, až je z něj koňak, a pak ho prodávám Hennessy. Jsem jeden z 1500 dodavatelů značky.

Z hlediska objemu, kolik toho ročně vyprodukujete?

Dost pro mě. (směje se)

Narodil jste se na vinici. Kdy jste poprvé ochutnal koňak? Už jako dítě?

Ne, měl jsem nějaký jako -náctiletý na kostce cukru, jen tak pro chuť. Opravdu jsem ho začal pít a vychutnávat si ho, až když mi bylo dvacet a víc.

Máte v nabídce koňaků Hennessy nějaký oblíbený?

Máme rozdílné styly, takže když si chci dát koktejl nebo long drink, tak si dám VS nebo VSOP. Když bych si chtěl dát něco jen na ledu, tak bych si dal třeba XO.

Jaký z těch nabízených koňaků je pro značku nejdůležitější?

Je to VS. Kdyby se VS bral jako firma, tak by byla druhá na světě hned za Hennessy. VS totiž prodáme víc, než prodá druhá největší značka celkově.

Hennessy 250 Blend - edice koňaku k oslavě 250. výročí značky. Zrál symbolicky v 250 sudech o objemu 250 litrů.

Hennessy 250 Blend - edice koňaku k oslavě 250. výročí značky. Zrál symbolicky v 250 sudech o objemu 250 litrů.

FOTO: archiv značky

Zmínil jste koktejly. V posledních letech je to věc, kterou Hennessy hodně propaguje.

Ano, to je pravda. Koňak totiž původně byl konzumován jako long drink. První recept na koktejl pochází už z 19. století. Takže není nic špatného na používání koňaku v koktejlech.

Máte nějaký oblíbený koktejl?

Ano, ale jde o to, že důležitější než samotný koktejl je ten, kdo ho připravuje. V dobrých barech najdete skvělé barmany, kteří dělají úžasné koktejly. Zrovna tady v Praze jsem měl během večeře skvělý koktejl. Jen koňak Hennessy, tonic a citrónová kůra. Není na tom nic složitého.

Takže koktejly jsou jedna z cest, jak mít silnější pozici v barech?

Tady v České republice to ještě není tak daleko, ačkoliv se to už rozjíždí, ale jinde ve světě tomu už tak je. Lidé tam pijí koňak hodně jako long drink.

Co takhle párování koňaku s jídlem?

Určitě. Výborné je na to asijské jídlo, hlavně vietnamské, ale i japonské. Z evropského bych doporučil foie gras, čokoládu nebo třeba modrý sýr.

Vybral byste nějaký koňak spíše jako aperitiv a nějaký jako digestiv?

Ne, podle mě záleží na osobních preferencích. Třeba mému otci po jídle bohatě stačil VS. Je to o tom, jaký styl preferujete a co si vyberete. Například Lamborghini dělá auta a traktory, takže když potřebuje zorat pole, vezmete traktor. Když potřebujete zapůsobit na dívku, vezmete auto. Já teda auto od Lamborghini nemám. Ale mám ty traktory (směje se).

Když se teď dívám na slavný design lahve Hennessy, která tu je na stole, jak moc si myslíte, že je unikátní lahev u koňaku důležitá?

Víte, když platíte velkou částku za dobrý koňak, tak ho nechcete v levné plastové lahvi. Je normální mít dobrou prezentaci produktu, musí to být hezké.

Na začátku jsme mluvili o tom, že jste zástupce osmé generace rodiny Hennessy. Značka je dnes součástí koncernu LVMH, ale i přesto, je tu nástupce, který se bude dále věnovat koňaku a pokračovat v rodinné tradici?

Máme devátou a desátou generaci, ale nic zatím není jasné. Nesmím prostě odejít do důchodu. (směje se)