Režisér Philippe Godeau se pozoruhodným způsobem pokusil o rekonstrukci události, o nichž v roce 2009 mluvila celá Francie. Pomohlo mu to, že už okolnosti činu byly vpravdě filmové: Provedení bylo prosté a nepadl při něm jediný výstřel, nedošlo ani k náznaku násilí. Musulinovi po deseti letech ve službě všichni věřili, a tak mu stačilo spořádaně odjet z parkoviště v momentu, kdy se mělo vykládat a jeho kolegové ho na chvíli nechali s autem plným bankovek samotného.

Musulin tvrdí, že mu nešlo o peníze

Sám zloděj navíc tvrdí, že mu nešlo o peníze, 9,1 miliónu se také později našlo v jedné podzemní garáži, prý chtěl jen vytrestat své šéfy. Ostatně Musulin se jedenáct dní po krádeži sám přihlásil na policii v Monaku. Mezitím se jeho příběh stal fenoménem na sociálních sítích, jeden rapper o něm dokonce složil píseň.

Spekuluje se, že Musulin počítal s třemi roky natvrdo, po nichž by si mohl užívat zbylých peněz, které se nikdy nenašly. Francouzská prokuratura mu však dokázala přišít ještě pojišťovací podvod z dřívějška, a tak nakonec ve vězení stráví roků pět.

Snímek odhaluje i určitý druh sociální diskriminace

Godeau se ve svém filmu zaměřil především na ohledávání motivací Musulina. „Zajímalo mě, jak se člověk, který tvrdě pracuje, je velmi pečlivý, spořádaný, bez policejního záznamu, dostane na druhou stranu zákona,“ říká.

Soustředil se také na sociální aspekty Musulinova činu. Tomu se před krádeží vedlo dobře, dokonce si v jedné aukci koupil za část úspor ferrari, ale nikdy si nezískal respekt, po kterém toužil. Godeau tak ve své snímku odhaluje určitý druh sociální diskriminace: Lidé okolo dávali Musulinovi najevo, že jeho status bezpečnostního pracovníka neodpovídá statusu majitele podobného auta bez ohledu na to, že si peníze na něj dokázal sám vydělat. „Jsem občan první třídy, ale můžu si dovolit jen věci z třídy druhé,“ říká jeho postava.

François Cluzet jako Toni Musulin ve filmu 11.6

François Cluzet jako Toni Musulin ve filmu 11.6

FOTO: KVIFF

Aby dokázal dát dohromady Musulinův příběh, jeho motivace i okolnosti celé krádeže, musel Godeau vybrat herce, který tohle všechno udrží dohromady a navíc dokáže svým charismatem unést celou stopáž snímku. To se povedlo beze zbytku.

„Pro mě je François Cluzet ztělesněním neherectví – jeho hraní vychází zevnitř. Čím méně hraje, tím je jeho výkon silnější,“ říká o představiteli hlavní role režisér. Když se Musulin ve filmu dozví, že jeho šéfy po krádeži opravdu propustili, stačí Cluzetovi jen nezřetelný úsměv, aby řekl vše o hloubce jeho zadostiučinění.

Právě Cluzet bude ve Varech patřit k favoritům na cenu pro nejlepšího herce. A bez šance v klání o Křišťálový globus není ani film 11.6.