Letní kino zaplnily téměř tři tisíce fanoušků. Ještě před hlavním programem zaujala česká předkapela Goodfellas, která letos vydala debutové CD Robbery Blues. Goodfellas jsou suverénní ve zpěvu i v celkovém zvuku, vycházejí z blues a rocku a popu 60. let.

Goran Bregovič během příprav na nedělní koncert.

Goran Bregovič během příprav na nedělní koncert.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Píšou si krátké písně s nesporně chytlavými refrény a dávají přednost akustickým kytarám. Po nich nastoupili ještě Gipsy.cz se svým romano-hip-hopem.

Nevadil ani déšť

Bregoviče s jeho mohutným Svatebním a pohřebním orchestrem přijalo karlovarské publikum s velkým nadšením. Začal tichou kytarovou baladou a postupně se propracoval k divoké taneční dechovce, která roztančila téměř všechny.

I přes přeháňky kropící publikum většina vydržela do konce, protože Bregovičův soubor čítající dechovou sekci z Bělehradu, bulharské lidové zpěvačky, mužský pravoslavný sbor, smyčcovou sekci i kytary a perkuse, předával masu pozitivní energie.

Bregovič nechtěl skládat filmovou hudbu

Bregovič se proslavil hudbou k filmům režiséra Emira Kusturici. Snímek Dům k pověšení (Time of Gipses) byl oceněn v roce 1989 Zlatou Palmou v Cannes, Arizona Dream získal Stříbrného Medvěda v Berlíně v roce 1993. V Cannes obdržel i ceny za nejlepší filmovou hudbu (Underground a Královna Margot).

Goran Bregovič s cenou od prezidenta festivalu.

Goran Bregovič s Cenou od prezidenta festivalu.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

"Když jsem začínal s Kusturicou, byl jsem fakt velká rocková hvězda, ale hudbu do filmu jsem vlastně ani nechtěl dělat. To víte - žádné peníze, žádná sláva. Takže jsem s ním udělal první film hlavně kvůli přátelství,“ řekl Právu svérázný muzikant, který má rád filmy Miloše Formana.

Na Kusturicu zavzpomínal s chutí: "Naštěstí jsem měl možnost pracovat na všech jeho nejlepších filmech jako Dům k pověšení, Arizona Dream a Underground. Mám nejraději Dům k pověšení, ale je těžké říct proč. Zkrátka to tak cítítm, je to umělecké dílo."

Balkánský hudebník, pobývající často v New Yorku a Paříži, moc času na chození do kina nemá. "Nestává se dneska často, že narazíte v kině na skvělý film. Hodně mě zaujal Milionář z chatrče, který dostal několik Oscarů. Režisér Danny Boyle natočil ten film krásně, je to silný příběh," poznamenal.