Článek
Křehký i netradičně vyprávěný film uvedený letos i na canneském festivalu sekce Jistý pohled přibližuje, jak napovídá název, esenci mateřství. Ačkoliv abyste získali představu o pravé korejské matce, vezměte si nějakou českou starostlivou, milující, invazivní a neemancipovanou ženušku a vynásobte si ji minimálně pěti.
V tradiční korejské rodině ženy o moc více usilovat ani nemohou, očekává se, že dokončí co nejlepší školu, stráví tři čtyři roky v práci, a pak se dobře vdají, aby se mohli starat o celou rodinu včetně tchána, tchýně. Jejich postavení je o něco lepší, než je nějakého domácího hladového mazlíčka.
Hye-ja neusiluje v životě o nic více, než o to starat se o svého nesamostatného syna, který se však ocitá v problémech se zákonem. Nezbývá jí, než najít způsob, jak svého malého velkého synáčka zachránit.
Antimelodramatický rodinný film jednoho z nejlepších asijských filmařů, jehož umění jsme mohli obdivovat v nostalgickém thrilleru Vzpomínky na vraždu či sci-fi z vod soulské řeky Han Mutant, leží na pomezí napínavé detektivky, hororu a humorného příběhu.
Italský Viewegh o Beethovenovi
Další verze snímku na téma, jak básník, literát, spisovatel, dramatik umělecky dozrává díky romantickému románku s osmnáctkou, přichází z jihu Evropy. Italský Viewegh alias spisovatel Alessandro Baricco natočil s pomocí britských a amerických herců excentrickou verzi zamilovaného Beethovena.
V milé Lekci 21 přibližuje vzpomínání Marty, dnešní krásky převlečené za studentku filozofie na přednášku profesora Mondriana Killroye, kterou stařec věnoval tajemství „nejvíce přeceňovaného díla“ v historii - monumentální, patetické Deváté symfonie.
Za Beethovenovým dílem je údajně skryt milostný románek, který autor pronásledovaný běsy nestihl na sklonku života už naplnit. Tak alespoň napsal partituru o vítězství ducha a lásky nad světem. Evokoval mu jej snový příběh houslisty Hanse Peterse, jenž byl nalezen zmrzlý nedaleko Vídně v roce 1824, kde byla Osudová poprvé hrána.
Ale pokud čekáte skandální odhalení z hospice starých slavných páprdů či mistrů 19. století, budete zklamáni. Spektakulární, usilovný i zamilovaný film střídá excentrické hudební divadlo minulosti s Martiným koketním švitořením v kavárně na nejrůznější oduševnělá témata: o čem sní ženy či výchova mladých sexy dívek na univerzitě od moudrých kantorů.
Nakonec jediná "naivka" Marta dovede pochopit poselství profesorových slov o síle oddanosti hudbě a lásce, neboť se učí svými emocemi a oddanými pohledy. Do Killroye se zamiluje, jakkoliv je pro profesora už příliš pozdě.
Jak překonávat bolest
Filmy ze zahájení festivalu v sobě vždy skrývají četná úskalí. Musí jít většinou o film, hvězdného obsazení, který skousnou nejrůznější pozvaní VIP, aniž by jej šmahem odsoudili filmoví kritici. Je to jeden z nejtěžších úkolů festivalu.
Letos sáhli dramaturgové po midcultovém titulu Dar začínající filmařky Shany Festeové, který nikoho neurazí svým těžkým příběhem - a hrají v něm hvězdy velkého kalibru. Přibližuje předměstský příběh rodiny, v níž se všichni musí - každý po svém - vyrovnat se smrtí staršího syna Bennetta.
Jejich paralelní světy naruší Bennettova poslední přítelkyně, která se snaží vypátrat něco víc o svém milém. Po boku Pierce Brosnana se objeví Susan Sarandonová, která by si role těžce zkoušených matek už mohla i patentovat.
Odvážní diváci pak mohou vyrazit na maďarský Sedmý kruh Árpáda Sopsitse, který spojuje příběhy typu Boříkových lapálií s nábožeským dramatem. Mezi opuštěnými sirotky a grázlíky se odvíjí věčný souboj Boha a ďábla.
Symbolizuje jej na jedné straně prostředí místního kostela a na druhé kulhající mladík nejistého věku Sebastián, který láká nevinné kluky a holky na své nebezpečné hry se životem i smrtí, kde už končí veškerá legrace.
Film se inspiroval skutečnými případy několika sebevražd sotva dospělých dětí v Maďarsku, které jsou ve filmu podané ve značně psychoidní, nesnesitelné podobě, až by i otrlý vypravěč Lars von Trier mohl závidět.