Křehký i netradičně vyprávěný film uvedený letos i na canneském festivalu sekce Jistý pohled přibližuje, jak napovídá název, esenci mateřství. Ačkoliv abyste získali představu o pravé korejské matce, vezměte si nějakou českou starostlivou, milující, invazivní a neemancipovanou ženušku a vynásobte si ji minimálně pěti.

V tradiční korejské rodině ženy o moc více usilovat ani nemohou, očekává se, že dokončí co nejlepší školu, stráví tři čtyři roky v práci, a pak se dobře vdají, aby se mohli starat o celou rodinu včetně tchána, tchýně. Jejich postavení je o něco lepší, než je nějakého domácího hladového mazlíčka.

Maďarská deprese - to je Sopsitsův film Sedmý kruh, v němž ďábel usiluje o duše opuštěných dětí se sebevražednými sklony.

Maďarská deprese - to je Sopsitsův film Sedmý kruh, v němž ďábel usiluje o duše opuštěných dětí se sebevražednými sklony.

FOTO: www.iffkv.cz

Hye-ja neusiluje v životě o nic více, než o to starat se o svého nesamostatného syna, který se však ocitá v problémech se zákonem. Nezbývá jí, než najít způsob, jak svého malého velkého synáčka zachránit.

Antimelodramatický rodinný film jednoho z nejlepších asijských filmařů, jehož umění jsme mohli obdivovat v nostalgickém thrilleru Vzpomínky na vraždu či sci-fi z vod soulské řeky Han Mutant, leží na pomezí napínavé detektivky, hororu a humorného příběhu.

Italský Viewegh o Beethovenovi

Další verze snímku na téma, jak básník, literát, spisovatel, dramatik umělecky dozrává díky romantickému románku s osmnáctkou, přichází z jihu Evropy. Italský Viewegh alias spisovatel Alessandro Baricco natočil s pomocí britských a amerických herců excentrickou verzi zamilovaného Beethovena.

V milé Lekci 21 přibližuje vzpomínání Marty, dnešní krásky převlečené za studentku filozofie na přednášku profesora Mondriana Killroye, kterou stařec věnoval tajemství „nejvíce přeceňovaného díla“ v historii - monumentální, patetické Deváté symfonie.

Za Beethovenovým dílem je údajně skryt milostný románek, který autor pronásledovaný běsy nestihl na sklonku života už naplnit. Tak alespoň napsal partituru o vítězství ducha a lásky nad světem. Evokoval mu jej snový příběh houslisty Hanse Peterse, jenž byl nalezen zmrzlý nedaleko Vídně v roce 1824, kde byla Osudová poprvé hrána.

Ale pokud čekáte skandální odhalení z hospice starých slavných páprdů či mistrů 19. století, budete zklamáni. Spektakulární, usilovný i zamilovaný film střídá excentrické hudební divadlo minulosti s Martiným koketním švitořením v kavárně na nejrůznější oduševnělá témata: o čem sní ženy či výchova mladých sexy dívek na univerzitě od moudrých kantorů.

Nakonec jediná "naivka" Marta dovede pochopit poselství profesorových slov o síle oddanosti hudbě a lásce, neboť se učí svými emocemi a oddanými pohledy. Do Killroye se zamiluje, jakkoliv je pro profesora už příliš pozdě.

Zahajovací film 44. ročníku karlovarského festivalu 2009 přibližuje malé rodinné etudy po ztrátě nejstaršího syna.

Zahajovací film 44. ročníku karlovarského festivalu 2009 přibližuje malé rodinné etudy po ztrátě nejstaršího syna.

FOTO: www.iffkv.cz

Jak překonávat bolest

Filmy ze zahájení festivalu v sobě vždy skrývají četná úskalí. Musí jít většinou o film, hvězdného obsazení, který skousnou nejrůznější pozvaní VIP, aniž by jej šmahem odsoudili filmoví kritici. Je to jeden z nejtěžších úkolů festivalu.

Letos sáhli dramaturgové po midcultovém titulu Dar začínající filmařky Shany Festeové, který nikoho neurazí svým těžkým příběhem - a hrají v něm hvězdy velkého kalibru.  Přibližuje předměstský příběh rodiny, v níž se všichni musí - každý po svém - vyrovnat se smrtí staršího syna Bennetta.

Jejich paralelní světy naruší Bennettova poslední přítelkyně, která se snaží vypátrat něco víc o svém milém. Po boku Pierce Brosnana se objeví Susan Sarandonová, která by si role těžce zkoušených matek už mohla i patentovat.

Odvážní diváci pak mohou vyrazit na maďarský Sedmý kruh Árpáda Sopsitse, který spojuje příběhy typu Boříkových lapálií s nábožeským dramatem. Mezi opuštěnými sirotky a grázlíky se odvíjí věčný souboj Boha a ďábla.

Symbolizuje jej na jedné straně prostředí místního kostela a na druhé kulhající mladík nejistého věku Sebastián, který láká nevinné kluky a holky na své nebezpečné hry se životem i smrtí, kde už končí veškerá legrace.

Film se inspiroval skutečnými případy několika sebevražd sotva dospělých dětí v Maďarsku, které jsou ve filmu podané ve značně psychoidní, nesnesitelné podobě, až by i otrlý vypravěč Lars von Trier mohl závidět.