Hlavní obsah

Nad knihou: Hercem

Právo, Michal Šanda, SALON

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Básník Michal Šanda píše o knize Václava Holance Herci (Knižní klub 2012).

Foto: Archív nakladatelství Knižní klub

obálka Václav Holanec: Herci

Článek

Milan Danda byl literární kritik, jeho recenze ale považovali ostatní kolegové za pramálo fundované. Co na tom, že sršely nápaditostí, téměř žádný časopis je nechtěl tisknout, a proto byl Danda nucený se živit jako busker hraním na didgeridoo.

Radost mu dělal jedině fotbal. Než se pustil do recenze na román Václava Holance Herci, usedl k televizi a zhlédl utkání, ve kterém Bohemians smetli Liberec 4:0, následkem čehož začal rozradostněný Danda psát bezmála ódu: Na českém literárním nebi vyšla nová hvězda! Jmenuje se Václav Holanec. Tohle jméno je dobré si zapamatovat. Porota soutěže o Literární cenu Knižního klubu měla tentokrát šťastnou ruku, když ze 133 rukopisů zvolila právě Herce. Přestože jde o knižní debut, je na autorovi znát scénáristická průprava – dialogy v knize plynou s přirozenou samozřejmostí, postavy aktérů jsou plnokrevně prokreslené a jejich konání psychologicky zdůvodněné. V Hercích pak Holanec ukazuje, že bez ohledu na to, kudy se ubírají velké dějiny, o našich osudech s konečnou platností rozhodnou úplně banální nedopatření – jako v případě herečky Kláry, představující na divadle Markétu. Pokud v budoucnu Holanec přesune své priority směrem k literatuře, má nakročeno stát se respektovaným spisovatelem.

Foto: Jovan Dezort

Prozaik a scenárista Václav Holanec s vítěznou knihou Herci.

Kritik Danda zhlédl neslané nemastné utkání mezi Bohemians a Libercem, které skončilo 0:0. Není divu, že ho za této konstalace opustil ostrovtip, na němž si tolik zakládal. Jeho recenze na Herce byla rovněž jaksi neslaná a nemastná: Román tvoří tři samostatné uzavřené části, situované do podzimu roku 1956. Ve všech třech případech autor popisuje inscenování Goethova Fausta v blíže neurčeném pražském divadle. V části nazvané Mefistova zrada se tak děje za reálných historických okolností. Rok 1956 je rokem Chruščovova odhalení Stalinova kultu i rokem, kdy sovětská armáda vtrhla do Maďarska. Je těsně před premiérou, když se režisér a ostatní pracovníci dozvídají, že představitel Mefista emigroval do Rakouska. Místo očekávaného svobodného nadechnutí zase přituhuje a dochází k lámání charakterů.

Druhá část Vrchol věčného světla vychází z předpokladu, že nacistické Německo stihlo dokončit vývoj atomové bomby a místo porážky uzavřelo s USA smír. V protektorátu se drží u moci Emanuel Moravec a společnost se chystá na vyřizování účtů. A do třetice Mnoho rozhněvaných mužů. V únoru 1948 prezident Beneš podpořil demokratické ministry, KSČ ve volbách propadla a komunisté byli vyloučeni z veřejného života. Prezident Jan Masaryk se rozhoduje normalizovat vztahy s reformní skupinou komunistů a spojit rozdělenou českou společnost. V Hercích pak autor více či méně úspěšně prozkoumává, jak tzv. velké dějiny ovlivňují konání lidí.

Kritika Dandu málem trefil šlak. Jako by nestačilo ponížení, jež musí s didgeridoo zakoušet v pražských ulicích, milovaná Bohemka mu provede tohle. Od Liberce dostala nářez 3:1. Danda navztekaně vypnul televizi a přesunul se k počítači: V jakých poměrech se nachází česká literatura, se naposled ukázalo při vyhlašování Literární ceny Knižního klubu. Co může autor, který notabene sám přiznává, že v divadle nebyl drahně let, vědět o tomhle subtilním ústrojenství? Divadlo, to jsou výbuchy emocí na jevišti a naopak v zákulisí se křehkost vztahů vybalancovává jako na lékárnických vahách. Nechť si to pan autor ráčí uvědomit! Nebo ať se příště zeptá někoho, kdo do divadla chodí a má ho rád.

Goethova Fausta už si vypůjčil kdejaký neumětel, taky mohl Holanec přijít s něčím neokoukaným. Namísto deklarovaného zkoumání, jak tzv. velké dějiny ovlivňují konání lidí, překračuje všechny hranice pokleslosti. Nejkřiklavěji to předvedl v případě herečky Kláry, představující Markétu: K místu schůzky zbývaly pouhé tři zastávky a Kláře podbřiškem nečekaně projela křeč. Ocelová ruka jí sevřela střeva. Pochopila, že musí okamžitě vystoupit. Prodrala se na můstek uprostřed ulice. Jedinou naději na záchranu nabízel malý park u nedalekého zákoutí Vltavy. Vydala se směrem, kde tušila vysvobození. Tlak ve vnitřnostech se stupňoval, byl stejně nelítostný jako zloba matky. Uprostřed parku ze sebe strhla kabát, vykasala sukni a klesla na bobek. Střevní příhoda ji srazila k zemi a pošpinila uvnitř i navenek. Klára uhýbala před pobavenými pohledy kolemjdoucích. Neměla sílu zvednout se. Nedokázala si představit, že se ještě někdy odváží vstoupit na jeviště. Přála si umřít.

Holanec, to prase!

Reklama

Výběr článků

Načítám