Hlavní obsah
Sarah Haváčová a Karel Heřmánek ml. se ocitli za své výkony v inscenaci Po konci světa v širší nominaci na Cenu Thálie. Foto: Tereza Křenová

Umělecký šéf Divadla Bez zábradlí Karel Heřmánek: Bez víceletého grantu budeme stagnovat

Pražské Divadlo Bez zábradlí po léta bojuje s grantovou komisí hl. m. Prahy o výši udělované podpory. Zakladatel divadla a umělecký šéf Karel Heřmánek se v dopise adresovaném zastupitelům hl. m. Prahy vyjádřil k některým základním sporným bodům rozhodnutí grantové komise. Bez víceletého grantu se podle něho divadlo ocitá v neudržitelném stavu, vedoucím ke stagnaci.

Sarah Haváčová a Karel Heřmánek ml. se ocitli za své výkony v inscenaci Po konci světa v širší nominaci na Cenu Thálie. Foto: Tereza Křenová
Umělecký šéf Divadla Bez zábradlí Karel Heřmánek: Bez víceletého grantu budeme stagnovat

Podle něho neodpovídá uváděný pokles návštěvnosti o dvacet procent, ale pouze o devět procent, dále vysvětluje snížení soběstačnosti divadla: „Uvedené 95procentní soběstačnosti jsme v minulosti byli nuceni dosáhnout za cenu stagnace plánovaného rozvoje divadla (nastudování nových inscenací, zvýšení mezd a uměleckých honorářů, reklamy a PR). Byl to důsledek toho, že nám byla přiznána jen minimální finanční podpora ze strany města, a to jednoletý grant 1,5 mil. korun, stejně jako letos. Plánované snížení soběstačnosti v dalších letech tedy vychází ze zamýšleného zvýšení příjmů pocházejících z grantu hlavního města, bez kterého se divadlo nemůže v žádném ze zmíněných ohledů rozvíjet. Bez příspěvku města jsme dočasně zvládli udržet stávající hry, avšak není to stav udržitelný dlouhodobě.“

Heřmánek se ohrazuje také proti tvrzení, že se divadlu dostává dostatečné podpory vzhledem k nízkému nájmu budovy patřící městu. „Názory odborníků grantové komise na adekvátnost či neadekvátnost výše nájemného nemají při rozhodování o grantech oporu v metodice, jak je představená v dokumentu Zásady pro poskytování jednoletých a víceletých účelových dotací – grantů hl. m. Prahy v oblasti kultury a umění v roce 2019, a nelze je proto považovat za transparentní kritérium pro udělení grantu,“ uvádí.

Dále obhajuje i své tvrzení v předloženém grantu, že do divadla nastoupí jako umělecký šéf režisér Pavel Khek, který je od letošního srpna uměleckým šéfem Klicperova divadla v Hradci Králové. „To, že je v dramaturgickém plánu Pavel Khek uveden jako budoucí umělecký šéf, samozřejmě předpokládá, že má vůli tuto pozici vykonávat,“ tvrdí Heřmánek v dopise zastupitelům.

Odvolává se na fakt, že loni divadlo obdrželo mimořádnou dotaci od magistrátu ve výši 4 mil. Kč. „Jenom díky této finanční pomoci jsme byli schopni nastudovat po dlouhých třech letech dvě nové premiéry. V posledních letech, kdy roční příspěvek, stejně jako letos, činil 1,5 mil., jsme s ohledem na náš rozpočet, který udržujeme na hraně vyrovnanosti, popřípadě v mírné ztrátě, žádné nové hry zkoušet nemohli. Loňský mimořádný grant byl bezesporu krokem s pozitivním efektem. Umožnil nám totiž vybočit z orientace na tituly, které slibují co nejvyšší návštěvnost při zachování minimálních nákladů,“ píše Heřmánek.

Jedná se o inscenaci hry Po konci světa v režii Tomáše Mašína, která vskutku vybočuje ze spíše odlehčeného repertoáru Divadla Bez zábradlí a která byla kritikou i diváky velmi pozitivně přijata. Oba představitelé hlavních rolí – Karel Heřmánek ml. a Sarah Haváčová – byli za své výkony uvedeni v širší nominaci na Cenu Thálie 2019.

„Druhým titulem je komedie Hra, která se zvrtla, hra s nesmírně náročnou výpravou a na naše poměry nadstandardně početným obsazením sedmi herců. Jsme přesvědčeni, že i díky uvedení nových her, ke kterému by bez podpory města nemohlo dojít, jsme v tomto roce v prostoru s kapacitou 319 míst odehráli 319 představení, přičemž návštěvnost činila 83 procent. Tento zájem pražského publika je podle našeho pevného přesvědčení vhodné a zodpovědné respektovat,“ dokládá principál divadla.

„Vzhledem k mnohonásobně nižším prostředkům, jež nám grantová komise přiznala (uvedených 1,5 mil. Kč ve formě jednoletého a 0,– Kč ve formě čtyřletého grantu), nám opět hrozí, že nebudeme schopni v tomto rozvoji divadla dále pokračovat a budeme jen udržovat současný repertoár. Lze tedy říci, že místo toho, aby naše divadlo bylo městu partnerem v rozvoji kultury v centru Prahy, stane se z nás jen jakási správcovská firma městského kulturního domu. Za jednadvacet let působení v paláci Adria si naše divadlo bezesporu vydobylo pevné místo v pražské kulturní nabídce, a odvádí tak městu provozem divadla v jeho prostorách znamenitou službu,“ uzavírá Heřmánek svůj dopis pražským zastupitelům.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků