Hlavní obsah

RECENZE: Vítejte v dravém kabaretu Kit Kat

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pražské Divadlo Bez zábradlí otevřelo sezonu premiérami dvou inscenací, na které si diváci museli počkat až po covidové pauze. Obě ale za čekání rozhodně stojí.

Foto: Tereza Křenová

Karel Heřmánek mladší a Josef Carda v muzikálu Cabaret.

Článek

O monodramatu Iliada už Novinky psaly, druhým titulem je muzikál Cabaret, který nastudoval režisér Adam Skala způsobem, jenž nabízí rozhodně víc než jen perfektní hudbu a choreografii, byť obojí jeho inscenace obsahuje. Živě hrající orchestr Jakuba Šafra má drajv a hlavně doslova dýchá s herci, kteří podávají precizní pěvecké, pohybové i herecké výkony.

Od prvních okamžiků je ale zároveň jasné, že inscenačnímu týmu jde o víc než jen o zábavu. Slavný muzikál o plíživém nástupu nacismu uprostřed bavícího se Berlína, jehož atmosféru přijíždí okusit Američan Clifford Bradshaw (Jan Fanta), by se klidně mohl odehrát v kterémkoli velkoměstě dnešního světa.

Prázdnou scénu ohraničují bílé zdi, jejichž papírové plochy herci postupně zanášejí sprejerskými nápisy a symboly tak, jak se špiní svět kolem protagonistů Kit Kat Klubu. Svět dravý, tvrdý a prostý sentimentu. Inscenace se žene kupředu s velkou energií, temporytmem a hereckým nasazením.

Obě obsazení jsou vyrovnaná, pokud bychom z nich přesto chtěli vyzdvihnout jednotlivé výkony, pak je to na prvním místě skvěle zpívající i tančící Rozálie Havelková jako okouzlující, leč ve své tvrdosti i děsivá Sally Bowles (alternuje rovněž výborná Michaela Tomešová). A také Karel Heřmánek ml., jehož Kabaretiér je dokonalou esencí odpudivě slizké a přítulné zábavnosti, v níž i humor ostře zraňuje.

A pak je tu i Hana Seidlová, obdařující Fräulein Schneider hořkou životní zkušeností, a Herr Schultz Dušana Sitka, tichý a vědoucí pozorovatel neodvratně se blížící katastrofy, přátelský Ernst Ludwig jako nebezpečně sympatické ztělesnění zla, jehož Josef Carda i alternující Filip Kaňkovský kreslí s pozoruhodnou zkratkou a úsporností.

Ale dobří jsou i ostatní včetně company, všichni slouží inscenaci, která spolehlivě pobaví ty, kteří se především bavit chtějí, a znepokojí všechny ostatní.

Od inscenace režiséra Petra Lébla v roce 1995 v Divadle Na Zábradlí tu lepší Cabaret nebyl. Je dobré nenechat si ho ujít. A to v obou alternacích.

Fred Ebb, John Kander a Joe Masteroff: Cabaret
Překlad Jiří Záviš a Jiří Josek, režie Adam Skala, hudební nastudování Jakub Šafr, dramaturgie Kryštof Pavelka, choreografie Jana Burkiewiczová, scéna Daniel Dvořák, kostýmy Jozef Hugo Čačko.
Premiéra 2. 9. 2021 v Divadle Bez zábradlí, Praha.

 Hodnocení: 90 %

Reklama

Související témata:

Související články

RECENZE: Robothamovi hrdinové jsou uvěřitelní

Thriller Sleduji tě napsal jeden z velikánů žánru Michael Robotham. Opět v něm uvádí na scénu psychologa Joea O’Loughlina, který řeší podivný případ své...

Výběr článků

Načítám