Hlavní obsah

RECENZE: Vítejte v dravém kabaretu Kit Kat

3. 12. 2021, 14:07
Právo, Radmila Hrdinová

Pražské Divadlo Bez zábradlí otevřelo sezonu premiérami dvou inscenací, na které si diváci museli počkat až po covidové pauze. Obě ale za čekání rozhodně stojí.

Foto: Tereza Křenová

Karel Heřmánek mladší a Josef Carda v muzikálu Cabaret.

Článek

O monodramatu Iliada už Novinky psaly, druhým titulem je muzikál Cabaret, který nastudoval režisér Adam Skala způsobem, jenž nabízí rozhodně víc než jen perfektní hudbu a choreografii, byť obojí jeho inscenace obsahuje. Živě hrající orchestr Jakuba Šafra má drajv a hlavně doslova dýchá s herci, kteří podávají precizní pěvecké, pohybové i herecké výkony.

Od prvních okamžiků je ale zároveň jasné, že inscenačnímu týmu jde o víc než jen o zábavu. Slavný muzikál o plíživém nástupu nacismu uprostřed bavícího se Berlína, jehož atmosféru přijíždí okusit Američan Clifford Bradshaw (Jan Fanta), by se klidně mohl odehrát v kterémkoli velkoměstě dnešního světa.

Prázdnou scénu ohraničují bílé zdi, jejichž papírové plochy herci postupně zanášejí sprejerskými nápisy a symboly tak, jak se špiní svět kolem protagonistů Kit Kat Klubu. Svět dravý, tvrdý a prostý sentimentu. Inscenace se žene kupředu s velkou energií, temporytmem a hereckým nasazením.

Obě obsazení jsou vyrovnaná, pokud bychom z nich přesto chtěli vyzdvihnout jednotlivé výkony, pak je to na prvním místě skvěle zpívající i tančící Rozálie Havelková jako okouzlující, leč ve své tvrdosti i děsivá Sally Bowles (alternuje rovněž výborná Michaela Tomešová). A také Karel Heřmánek ml., jehož Kabaretiér je dokonalou esencí odpudivě slizké a přítulné zábavnosti, v níž i humor ostře zraňuje.

A pak je tu i Hana Seidlová, obdařující Fräulein Schneider hořkou životní zkušeností, a Herr Schultz Dušana Sitka, tichý a vědoucí pozorovatel neodvratně se blížící katastrofy, přátelský Ernst Ludwig jako nebezpečně sympatické ztělesnění zla, jehož Josef Carda i alternující Filip Kaňkovský kreslí s pozoruhodnou zkratkou a úsporností.

Ale dobří jsou i ostatní včetně company, všichni slouží inscenaci, která spolehlivě pobaví ty, kteří se především bavit chtějí, a znepokojí všechny ostatní.

Od inscenace režiséra Petra Lébla v roce 1995 v Divadle Na Zábradlí tu lepší Cabaret nebyl. Je dobré nenechat si ho ujít. A to v obou alternacích.

Fred Ebb, John Kander a Joe Masteroff: Cabaret
Překlad Jiří Záviš a Jiří Josek, režie Adam Skala, hudební nastudování Jakub Šafr, dramaturgie Kryštof Pavelka, choreografie Jana Burkiewiczová, scéna Daniel Dvořák, kostýmy Jozef Hugo Čačko.
Premiéra 2. 9. 2021 v Divadle Bez zábradlí, Praha.

 Hodnocení: 90 %

Reklama

Související témata:

Související články

RECENZE: Robothamovi hrdinové jsou uvěřitelní

30. 11. 2021, 10:59

Thriller Sleduji tě napsal jeden z velikánů žánru Michael Robotham. Opět v něm uvádí na scénu psychologa Joea O’Loughlina, který řeší podivný případ své...

Výběr článků