Boris Vian Foto: Profimedia.cz

RECENZE: Vian jako villonovský básník

Francouzský spisovatel Boris Vian si získal čtenáře svými surreálnými existenciálními díly plnými fantazie, jako je Pěna dní nebo Červená tráva. Ta nyní doplňuje básnická sbírka Krutá dobrodružství.

Boris Vian Foto: Profimedia.cz
RECENZE: Vian jako villonovský básník

Sbírka tak doplňuje obraz Borise Viana jako předního představitele poeticky laděných existenciálních děl se zvláštní atmosférou pomalu plynoucího času a neúprosnosti osudu a běhu světa, které se objevují i v Srdcerváči nebo v Podzimu v Pekingu. Temný spodní proud jasně ukazuje, nakolik Viana zasáhla zkušenost z druhé světové války, patrná v povídce Mravenci, nebo krušná a chudá poválečná léta ztvárněná v povídkách Rak a Leklé ryby.

Ukazuje ho jako básníka a textaře, nikoli však poetického lyrika, ale drsného, majícího blízko k pouličnímu šansonu, který tehdy kraloval Paříži, a k villonovským baladám. K té má nejblíže i formálně Dezertér, ale myšlenkově i Nechtěl bych zdechnout nebo Taneček okovaných bot a závěrečné Balady o minulých láskách, o naší válce a o temných obchodech. Jeho básně, mnohdy krátké jako epigramy, v sobě mají hořkost Gellnera i satirické šlehy Havlíčka, což ukazuje Taneček atomových bomb.

V básni Docela nahý muž kráčel je patrný vliv nonsensu Edwarda Leara, i když nejde o limerick. Sbírka nezapře, že měl Vian blízko k patafyzice a dadaismu.

Krutá dobrodružství nejsou čistou poezií udivující překvapivými básnickými obrazy, které ale mnohé čtenáře odrazují, jsou méně poetická než mnohé Vianovy romány, jsou syrová a živočišná, ukazují svět i lidi včetně autora bez příkras, jak ukazují verše: „Rozbíjejí svět / na kousky ho tlukou / Rozbíjejí svět / Kladiva v rukou / Ale mně je to jedno /Mně je to úplně jedno.”

Boris Vian: Krutá dobrodružství

Překlad: Jiří Dědeček
Vydal Maťa